[RegUserOnly][/RegUserOnly]Starý hvozd v orig. The Old Forest patří do zvláštní kategorie rozšíření s podtitulkem Print-on-demand. Nejedná o standardní produkt zařazený do nějakého cyklu, ale o naprosto samostatné dobrodružství. Jeho koupením získáváte jen karty dobrodružství, žádné hráčské karty. Konkrétně The Old Forest se objevil jako výzva pro hráče účastnící se GenConu v roce 2014 a následně byl s nějakým zpožděním uvolněn pro ostatní hráče. Tyto produkty patří mezi nejnáročnější a nejtěžší scénáře, takže asi není vhodné se na ně zaměřit, pokud s hrou máte jen málo zkušeností nebo zatím nemáte dostatek hráčských karet. V případě The Old Forest však scénář dostává pomocné body v tom smyslu, že je zařaditelný jako dobrodružství 1.1 mezi první a druhý scénář ze Sága expanze Black Riders, která společně s dalšími díly umožňuje sehrát kampaň o osmnácti (společně s P-o-D The Old Forest a Fog at the Barrow-Down dvaceti) pokračováních! Tento počet dílů ságy pak ještě nemusí být konečný.


 PŘÍBĚH

Neříkalo se mu Starý hvozd bez důvodu, protože byl opravdu starodávný, zbytek nesmírných zapomenutých lesů dávných časů. A v něm žili, stárnoucí stejně pomalu jako okolní kopce, praotci praotců všech stromů pamatující časy, kdy byli králi. Nespočetné roky je naplnily pýchou a zakořeněnou moudrostí, ale také zlobou.

 

POPIS JEDNOTLIVÝCH KARET ÚKOLŮ

1 AB – Farewell to the Shire (0 žetonů postupu)

Při přípravě se Old Man Williw a Withywindle umístí stranou mimo hru. Každý hráč pak prohledá balíček střetnutí, najde v něm 1 odlišnou lokaci a umístí ji do oblasti odhalení. Po otočení na stranu B si každý hráč lízne jednu kartu a postoupí do náhodně zvolené karty úkolu 2A.

2 AB – The Living Forest (speciální podmínka splnění)

Vše v něm je víc živé, víc si uvědomuje, co se děje kolem. A stromy nemají rádi cizince.

Druhá část úkolu má hned 4 varianty, které se poměrně rychle protáčejí, takže se hráči nejspíš podívají do každé z nich. Jejich popis si ale necháme na další kapitolu.

Po odhalení karty 2 A, v případě, že je počet lokací v oblasti odhalení nižší, než počet hráčů, musíte prohledat balíček střetnutí nebo odhazovací, vybrat si nějakou lokaci a umístit ji do oblasti odhalení.

3 AB – The Wicked Willow (18 žetonů postupu)

Zvedl své těžké oči a uviděl, jak se nad ním sklání velká vrba, stará a strašidelná. Vypadala opravdu obrovská a její visící větve vypadaly jako natahující se ruce s dlaněmi s mnoha velkými prsty.

Po odhalení třetí karty úkolu musíte do oblasti odhalení přidat obě stranou odložené karty Withywindle a Old Man Willow a odhalit počet karet z balíčku střetnutí, který je o 1 menší, než počet hráčů.

V dalším průběhu Old Man Willow nemůže opustit oblast odhalení, ale je ve střetnutí s každým hráčem a ve fázi boje na každého hráče zaútočí (na každý útok dostává novou kartu stínu).

 

MECHANIKA

Tohle je přesně ten scénář, respektive jeden z nich. Asi moc netušíte, o čem to mluvím, ale pokusím se to vysvětlit. Papírově totiž nevypadá až tak složitě. První oťukávací hra skončí prohrou, ale říkáte si: „jo, takže lokace, budeme hodně cestovat, chce to nějaké ty koníky a stopaře a tak.“ Lehce poupravíte, pak narazíte na vrbu a řeknete si: „jo, takže na něj nevyzrazuju, ale on do mě bude bušit kolo co kolo, ale s tím se taky dá něco provést,“ a nakonec si řeknete, že tohle by mělo jít. A ono to nejde. Nevíte, co děláte špatně, ani nemáte pocit, že byste něco špatně dělali, hry vypadají většinou ve vaší režii. Balíček vypadá, že má odpověď na většinu věcí, myslíte si, že je dobře připravený, dokonce se ani nezdá, že by vám problém dělala nějaká konkrétní karta, ale výhry se ne a ne dočkat. Není to o tom, že by vás ten scénář seřezal bez naděje na odpor (jako se to stane nepřipraveným na Carrocku nebo při cestě k The Lonely Mountain), ani tam není jedna nepřekonatelná překážka (jako v Shadow and Flame). Prostě to vypadá nadějně (ale to tak, že vždycky), a pak se „něco“ stane. Pokaždé něco jiného, ale spolehlivě vás to zastaví a je konec. V tomhle mi scénář, byť principem úplně jiný, připomíná The Steward´s Fear, kde se mně osobně tohle stává taky.

Takže pojďme se podívat, co nás tedy v útrobách Starého hvozdu čeká. Předně zde máme první kartu úkolu, která jen nastaví určitý počet lokací v oblasti odhalení (rovný počtu hráčů a jejich výběr je na vás, jen se nesmí jednat o stejné lokace) a umožní vám líznout si jednu kartu. Následně si pak vylosujete jednu ze čtyř karet úkolu s pořadovým číslem 2. Všechny 4 mají specifickou podmínku splnění a povinný efekt, který musíte vyhodnotit. Zbavit se jich můžete tak, že po úspěšném plnění úkolu můžete položit nějaké žetony postupu (na aktivní lokaci, případně na lokaci Wall of Trees, viz dále). V případě, že v tomto okamžiku máte v oblasti vítezství nastřádán pětinásobný počet vítězných bodů, než je počet hráčů, můžete postoupit do závěrečné třetí části scénáře. Pokud tyto body ještě nemáte, musíte postoupit do jiné náhodně zvolené karty úkolu s číslem 2. Jakmile máte kartu vylosovánu, stává se aktivní kartou úkolu a její předchůdkyně se zamíchá mezi ty ostatní nevybrané. Tímto způsobem se vám nejspíš stane, že karty úkolů protáčíte stylem co kolo, to jedna karta, pokud se něco nezasekne. V případě, že v oblasti odhalení není po odhalení nové karty úkoly dostatečný počet lokací (dostatečný znamená alespoň rovný počtu hráčů), musíte si jednu takovou lokaci najít a do oblasti odhalení ji přidat.

Vítězné body se získávají za prozkoumané lokace. Většina jich disponuje jedním vítězným bodem, některé pak dvěma, takže takové 3-4 budete muset do oblasti vítězství dostat a hlavně je tam udržet. Některými z příkladů jsou už zmiňovaná Wall of Trees, která pokud je v oblasti odhalení, tak vás nutí povinně umísťovat žetony postupu na ní předtím, než půjdou na aktivní lokaci. Tím dělá dvojí službu. Může pozitivně posloužit v tom smyslu, že do ní nemusíte v prvních etapách hry cestovat a můžete ji nechat v oblasti odhalení, abyste nemuseli dohledávat další lokace pro potřeby nově odhalené karty úkolu. Zároveň ale může vše pěkně zkomplikovat, pokud už lokací máte velký počet a potřebujete nutně odstřelit tu aktivní, v čemž vám ale Wall of Trees zdařile brání. Jinak si troufnu tvrdit, že Wall of Trees bude pro absenci jiného negativního vlivu na hru a ohrožení odpovídajícímu počtu hráčů nejčastěji vyhledávanou lokací (minimálně ve hře jednoho hráče).

O poznání ošklivější záležitostí je Oppressive Forest oceněná dvěma vítěznými body. Dokud tato lokace setrvává v oblasti odhalení, žádný hráč nemůže zahrát více než 1 kartu každé kolo, což je jedna z těch nejvíce nepříjemných limitujících podmínek, na kterou ve hře můžete narazit. Takže v jejím případě cestovat co nejrychleji, pokud vám to hra umožní. Z dalších vítězných lokací tu máme ještě Strange Woods zabraňující postavám v tom, aby se léčily, a Deep Gulley, která v případě, že si dobrovolně navážete nepřítele, navýší vaše ohrožení o útočnou sílu tohoto nepřítele. Obě tyto záležitosti jsou aktivní, pokud jsou lokace v oblasti odhalení, jakmile je lokace aktivní, platit přestávají.

Cílem je tedy nastřádat lokace o celkové hodnotě pěti bodů (deseti, patnácti – odvislé od počtu hráčů) do oblasti vítězství, abyste mohli pokročit dál. Než se podíváme na nepřátele potulující se lesem (v tomto případě vlastně pevně zakořeněné) a různé zrady, pojďme ještě ke kartám úkolů, mezi kterými se budete motat. Jak již zaznělo, jakmile umístíte nějaký žeton postupu, musíte povinně vylosovat jinou kartu úkolu a nahradit tu stávající. Karty se přitom liší svým dopadem na hru a to, co se zdánlivě zdá jako jednoduché (přece prozkoumat nějaké 4 lokace, navíc dle vlastního výběru), pořádně komplikují. Tyhle čtyři karty úkolu totiž hrají vyloženě zdržovací taktiku a zdařile se snaží prozkoumávání lokací komplikovat. Předně zde máme kartu Shifting Trees, která na konci kola svým povinným efektem odhodí jednu z náhodně vybraných karet ve vaší oblasti vítězství na odhazovací balíček, čímž před vámi vytyčený cíl neustále odsouvá a odsouvá.

Vcelku jasnou taktikou v podobných, na lokacích postavených scénářích je nespoléhat se jen na plnění úkolu a likvidovat lokace jednu po druhé, ale využít i rozšířené triky na pokládání žetonů na lokace v oblasti odhalení. Ať už se jedná o Asfalotha (který vám ale diktuje konkrétního hrdinu), Stopaře ze severu (Northern Tracker) nebo Nejlepšího z Jízdmarky (Riddermark´s Finest) nebo některé méně ortodoxní cesty, možností je plno. Jenže pak otočíte kartu Choked with Brambles (ve fázi úkolu poté, co byly žetony umístěny), jejíž povinný efekt na konci kola vede k odstranění všech žetonů postupu ze všech lokací a to, co jste dvě tři kola budovali, přijde vniveč. Začnete nanovo a ona vám tahle karta přijde za chvíli znovu. Tyto dvě vracející se karty dokáží vaše prozkoumání určité části lesa pěkně ztížit a prodlužit, takže se ke svému cíli neubíráte nějakou přímou cestou, ale neustále někde bloudíte, motáte se z jednoho místa a na druhé a ani vlastně pořádně nevíte, kolik vám k cíli vaší cesty zbývá, přesně jako naši hobití hrdinové.

Zbývající dvě karty úkolů Dark Bad Place a Closing in Around Them už s lokacemi nijak nemanipulují, ale první z nich vás donutí každému hráči na konci fáze plánování vyčerpat jednoho z hrdinů a druhá způsobuje odhalení jedné karty balíčku střetnutí navíc ve fázi úkolu, takže o nějaké oddechnutí se také nejedná.

Kromě značného množství lokací se budete potýkat také s dvojicí silných nepřátel, kteří na vás mohou vyskočit z balíčku střetnutí, a to Grasping Root a Long Trailer. Oba mají relativně vysoké hodnoty pro kontrolu střetnutí s hráčem (hlavně Long Tailer) a vcelku průměrné bitevní statistiky. Nejedná se o žádné chudáčky, ale ani o nepřátele s parametry obrů či armád. Nepříjemnější jsou však jejich povinné efekty. Po střetnutí s Grasping Root musíte mezi své postavy rozdělit tolik zranění, kolik lokací máte v oblasti vítězství. Long Trailer pak podnikne útok na prvního hráče z oblasti odhalení, kdykoliv prozkoumáte aktivní lokaci. Obranu před tímto efektem nemáte úplně ve svých rukách v tom kole, kdy nepřítel dorazí, a do dalšího ho to chce navázat, abyste se této nepříjemné komplikace zbavili. Jakmile je u vás, již se tento jeho povinný efekt nespouští. Kromě této dvojice můžete narazit na slabé Army of Flies, která vás nejspíš zbaví jednoho doplňku a navíc disponuje nepříjemným náporem.

Než dojde k finálnímu střetnutí s Vrbákem, ještě nám zbývá posvítit si na zrady. I tady se skrývá pěkná řádka efektů, které plně doplňují kolotoč točících se karet úkolů. Máme to událost navyšující ohrožení, odhazující žetony ze všech lokací a měnící aktivní lokaci za lokaci z oblasti odhalení či zradu vracející lokaci z oblasti vítězství do oblasti odhalení. Vše v duchu toho vás do toho lesa ještě více zamotat. Nicméně své rušení efektů po odhalení si nejspíš schováte pro Falling Branches odstraňující postavu z plnění úkolu a zraňující ji (za 2 či 3 životy, podle toho, zda se jedná o hrdinu nebo spojence), nebo ještě lépe na Song of Sleep. Také odstraní hrdinu z úkolu a přichytá se na něj jako Okolnost s textem vymazávajícím hrdinův text s výjimkou vlastnosti a znemožňujícím hrdinovi si stoupnout. Tento hrdina prostě spí, a pokud se doplňku nezbavíte (nebo ho nezrušíte hned v zárodku), s tímto hrdinou nemůžete dále počítat.

Pokud se vám navzdory všem komplikacím povede dostat do třetí části, čeká vás setkání se samotným Vrbákem (Old Man Willow). To už je znamenitější nepřítel. Statistiky vlastně tak nějak v pásmu lehkého nadprůměru, 12 životů, ale zejména klíčové slovo Indestructible (Nezničitelný) a imunita vůči efektům hráčských karet z něj dělají nepříjemnou překážku, protože ani karty stylu Paráda (Feint) na něj nepůsobí. Každé kolo tak můžete čekat jeden útok se silou 5, aniž byste se nepřítele mohli zbavit. Old Man Willow je totiž ve střetnutí s každým hráčem a na každého ve fázi bojů útočí. Tuto schopnost mu poskytuje karta úkolu, není na něm uvedena. On sám má ještě povinný efekt: Pokud útočí, zahoďte náhodnou lokaci z oblasti odhalení. Bránící hráč si zvýší své ohrožení o X, kde X jsou vítězné body na této kartě. Na jednu stranu vám tedy díky Vrbákovi roste rychleji ohrožení (ono ani tento aspekt není dobré podcenit, protože pár triků pro dosažení této podmínky pro prohru v balíčku je), ale alespoň to oslabuje sílu karty Grasping Root tím, že počet karet v oblasti vítězství snižuje.

Pro dosažení celkového vítězství je třeba na závěrečnou kartu úkolu umístit 18 žetonů postupu, ale je třeba ještě prozkoumat lokaci Withywindle. Ta je také imunní vůči kartám hráčů, a pokud je aktivní lokací, první hráč odhaluje o jednu kartu z balíčku střetnutí navíc během fáze průzkumu. Vycestování do této lokace tak je třeba dobře načasovat, aby se vám příliš nezdržela na pozici aktivní lokace.

 

JAK NA NĚJ?

Těžko radit, protože sám jsem s tímto scénářem příliš úspěšný nebyl. Několik věcí se nabízí, a to právě cílené umísťování žetonů na lokace a masivní síla vůle u postav, ale jak jste si mohli přečíst, balíček střetnutí a zejména karty úkolů mají prostředky, jak se proti takovéto taktice bránit. Nicméně bez průzkumu vás lokace zahltí a budete mít prvořadý problém se jimi vůbec prokousat.

Vše je samozřejmě odvislé od toho, zda The Old Forest berete jako samostatné dobrodružství nebo jej podnikáte v rámci kampaně navazující scénář Shadow of the Past. V druhém případě totiž máte k dispozici Froda jakožto čtvrtého hrdinu i s prstenem a schopností rušit některé zrady, což pomáhá proti úkolu vyčerpávajícímu hrdinu i proti Song of Sleep. Mít proti stejnému scénáři tři nebo čtyři hrdiny, to je sakra rozdíl, pokud dotyčný scénář tento rozdíl nebere nijak do úvahy. Na druhou stranu v případě kampaně jste dost omezeni tím, jaké hrdiny jste si zvolili pro první scénář (mlčky předpokládejme, že to nejspíš pro začátek budou hobiti), a výměna za vhodné jiné hrdiny (nabízí se Glorfindel + Asfaloth, Beregond pro opakované odrážení Vrbáka) vás bude stát drahocenné body startovního ohrožení. V případě hobitů se pak vyplatí mít dostatek spojenců pro jejich obětovávání nebo způsobů, jak jim navýšit obranu, aby opakující se útoky ustáli. Tentokrát se prostě boji nevyhnou. Protože překlopení do duchovní sféry je tady takřka povinností, zkusil jsem konečně hrdinku Idraen, kterou jsem strašně dlouho chtěl někam dát a pořád nemohl najít balíček, kam by se hodila. Zde se vcelku osvědčila.

Pokud kampaň nehrajete, nejste těmito omezeními svázáni a možností pro vybudování své tříčlenné sestavy máte nepřeberně, byť za cenu toho, že budete mít „jen“ tři hrdiny.

Kromě vašich vlastních karet se můžete od balíčku střetnutí dočkat milého bonusu, kterým je Tom Bombadil, karta cíle, která se k vám po odhalení přidá při plnění úkolu, navíc nevyčerpaný, takže jej můžete použít i ve fázi boje (statistiky má fenomenální 3-3-3, 6 životů). Na konci kola jej musíte odhodit a následně jej i spolu s celým odhazovacím balíčkem zamíchat do balíčku střetnutí. Prostě si přiskotačí, vytáhne vás z bryndy a zase si jde někam po svých. Nezbývá, než doufat, že se potuluje někde kolem, zrovna když jej nejvíc potřebujete.

 

KAMPAŇ

Jak již zaznělo v úvodu, celé dobrodružství je možné zařadit do kampaně počínající expanzí Black Riders. Pokud se rozhodnete hrát v režimu kampaně, připravíte si Froda s prstenem jako svého čtvrtého hrdinu jako obvykle a navíc první hráč zvolí hrdinu, na kterého připojí Old-Bogey Stories. Jedná se Boon kartu, kterou můžete zahodit v případě, že máte na ruce alespoň 6 karet a následně si můžete líznout nových šest karet. V podstatě se jedná o možnost zvolit si na začátku hry ještě jeden „mulligan“, pokud s kartami nejste spokojení. Samozřejmě máte možnost tuto akci podniknout i v pokročilejším průběhu hry, ale nesmíte mít již ruku vyprázdněnou, anebo ji používáte s vědomím, že počet karet na ruce se vám sníží na 6, ať už jich nyní máte, kolik chcete. Nicméně musím přiznat, že už nejméně ve dvou hrách mi tato karta zachránila kůži. Natrvalo do své kampaně ji můžete získat v případě, že na konci hraní tohoto scénáře má Old Man Willow na sobě alespoň 12 zranění, což je počet jeho životů. Vrbáka nejde zničit, ale útočit se na něj dá. Pro hru samotnou to smysl nemá (ani člověk nemá pocit, že by se mu ulevilo, když si do něj pořádně bouchne, věřte mi), ale pokud hrajete kampaň, věcička za odměnu se může hodit.

 

ZÁVĚREČNÉ HODNOCENÍ

Myslím, že na nějaké sáhodlouhé rozepisování už to tady není. Jedná se každopádně o zajímavé dobrodružství s odpovídající náročností, které dokáže potrápit, ale zároveň není pro běžné smrtelníky nehratelné. Pokud již máte předchozí a následující díly ságy, určitě se jedná o jejich obohacení. Negativem je opravdu vysoká cena tohoto rozšíření, protože tento jeden scénář stojí jen o něco méně, než jeden díl ságy, kde máte dobrodružství tři a ještě hráčské karty, takže ať už přemýšlíte o jakémkoliv P-o-D, chce si to o něm nejspíš něco zjistit dopředu, ať pak nevynaložíte poměrně dost peněz na něco, co třeba zrovna vám nemusí sednout…

Sepsal pro vás Libor

(osobní web autora ke Hře o trůny LCG zde)

Jak se vám líbí článek autora?

Sdílej kartu s přáteli !
    No votes yet.
    Please wait...

    One thought on “Starý hvozd”

    1. Tento a navazující quest (Fog on the Barrlow-downs – pokud je to špatně tak se omlouvám 😆 ) jsou naprosto parádní záležitosti a doporučil bych je všm, kteří půjdou do kampaně (já sám jsem je v kampani hrál a paráda).

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *