[RegUserOnly][/RegUserOnly]Vůbec první ságou rozšířením pro PP LCG se stala sága Hobbit: Over Hill and Under Hill. Sága expanze vždy přinášejí trojici scénářů i nějaké ty hráčské karty a svým zpracováním se snaží převyprávět celé pasáže knih. Už v Hobbitovi (který má dva díly – Over Hill and Under Hill a On the Doorstep) najdete určité prvky kampaně, ale tento koncept byl mnohem více rozpracován v následujících Black Riders, které už čerpají přímo z trilogie Pána prstenů.

K Hobitovi samotnému mám lehce rozporuplný vztah. Předně (a na těchto stránkách to bude asi znít jako kacířství) nemám rád knižní předlohu. Já vlastně celkově nejsem nijak velký Tolkienův fanda, ale trilogii mám rád, přestože mám oblíbenější autory a ságy. Hobit už mi ale nesedí ani svým jazykem, ani zpracováním, ani dějem. Druhý zádrhel související již s kartami je ten, že se mi opravdu vůbec, ale vůbec nelíbí styl ilustrací, který byl u těchto expanzí zvolen. Ať už se jedná o zlobry, skřety (v tomto případě spíš skřítky), gobliního krále nebo Gluma. Přijde mi, že to není nějaký pokles kvality, jde spíš o úplně jiný styl a zdá se mi, že v případě Hobita jde spíše o záměr přiblížit styl ilustrací pohádkovější předloze, takže vzhledem k mému vlažnému vztahu ke knížce je nejspíš i názor na ilustrace silně subjektivní věc. Někdo by se se mnou možná hádal do krve, že to tak není, ale když už budu o hobitovi psát, tohle jsem prostě musel zmínit. A proč tedy rozporuplný vztah zmíněný na začátku tohoto odstavce? Protože (opět subjektivně) scénáře skrývající se v těchto dvou krabicích jsou jedny ze suverénně nejlepších, které se kdy pro Pána prstenů LCG objevily. A hned ten první patří mezi opravdové skvosty, takže pojďme se na něj podívat podrobněji.


PŘÍBĚH

Čaroděj Gandalf vybral Bilba, aby se připojil k Thorinovi a jeho společníkům na jeho výpravě k Osamělé hoře. Cesta je zpočátku klidná, ale pak skupinka narazí na trojici hladových a lidožravých obrů a projde si svým prvním křtem ohněm.

mec16_preview

POPIS KARET ÚKOLŮ

1AB – An Unexpected Party (7 žetonů postupu)

Z karet střetnutí se odstraní 7 Sack karet (pytlů) a vytvoří samostatně zamíchaný Sack deck (vzhledem k tomu, že expanze ještě nevyšla v češtině, nechci se pouštět do vlastních interpretací, které by se pak mohly lišit od oficiálního překladu. Zároveň se mi nechce používat dvojjazyčné paskvily typu Sack balíček, takže občas sklouzneme k čisté angličtině). Tři Trollové a Troll Cave se zatím dají stranou mimo hru. Každý hráč pak odhalí jednu kartu z balíčku střetnutí a umístí ji do oblasti odhalení.

2AB – Roast Mutton (1 žeton postupu)

Zatím stranou odložení Trollové a lokace Troll Cave se umístí do oblasti odhalení. Odhazovací balíček se zamíchá zpátky do balíčku střetnutí.

Karta úkolu má povinný efekt, který říká, že pokud ve hře nejsou žádní trollové nebo už nejsou žádné karty v balíčku střetnutí, hráči rovnou postupují do další etapy úkolu.

Dále pokud by hráči měli umístit žetony postupu na kartu úkolu, místo toho odhodí odpovídající počet karet z balíčku střetnutí. Na aktivní lokaci se žetony postupu pokládají jako obvykle.

3AB – Dawn Take You All (0 žetonů postupu)

Po odhalení se všichni Trollové a Sack karty odstraní ze hry. Pokud je karta Troll Cave v oblasti vítězství, hráči objevili a získali karty pokladů Sting, Glamdring a Orkrist. Hráči vyhráli hru.

 

MECHANIKA

Tímto dobrodružstvím v podstatě začíná celý příběh Bilbova putování k Osamělé hoře, během kterého jen tak mimochodem narazí pod Mlžnými horami na Prsten moci. Kdyby se tak nestalo, těžko by měl pan Tolkien o čem psát a my bychom před sebou neměli tuhle skvělou hru s tolika rozšířeními a hlavně ságami, které z děje přímo čerpají. Takže žádní černí jezdci, žádný Balrog, Sarumanova zrada, zničení Prstenu a tak dále, však to znáte, ale začít musíme na samotném začátku – prvním dobrodružstvím z první sága expanze. Dáte dohromady skupinu svých hrdinů (čtyř, nikoliv třinácti, takže tady začínáte s citelným handicapem), nachystáte se na cestu (připravíte balíček) a jde se. Kromě standardních tří hrdinů máte k dispozici ještě „bonusového“ čtvrtého hrdinu, kterým je Bilbo Pytlík.

Nepřidává vám žádné body ke startovní hodnotě ohrožení, v jednotlivých kolech přebíhá mezi hráči a vždy doprovází prvního hráče a jeho žetony spadají do zbrusu nové sféry Baggins. Platit jimi se dá jen za speciální karty této sféry, které najdete v obou prvních sága expanzích, a pak se dají utrácet pro potřeby dotyčného dobrodružství tak, jak je popsáno na kartách úkolů a střetnutí. Bilba však musíte pečlivě střežit, protože jeho ztráta se rovná prohře v jakémkoliv scénáři expanze.

Na začátku cesta probíhá v poklidu, karta úkolu nic nekomplikuje, karty na vás vylézající nejsou až tak nepříjemné a na nepřítele v Kraji, kde začínáte své putování, nenarazíte (s výjimkou v podstatě neškodných vran). Méně zkušení hráči Pána prstenů se mohou nechat uchlácholit, ale ti, co už o hře něco ví, tuší, že to je jen klid před bouří. Pro znalce knižní předlohy není třeba připomínat, že prvním zádrhelem na cestě k Osamělé hoře bylo setkání s trojicí hladových obrů, a jakmile přejdete ke druhé kartě úkolu, sesype se to na vás. Vím, že tímhle zároveň odrazuji od další četby, ale tenhle scénář je jeden z těch, které opravdu stojí za to si projít naslepo, bez předchozí znalosti karet, protože je to neskutečný masakr. V mnohém připomíná (vylepšený) Conflict at Carrock (Střetnutí na Skalbalu) a ne jen tím, že v něm zápasíte s obry.

                                   

Takže pokud jste si udělali krátkou přestávku na sehrání první hry nebo už máte starší zkušenost, pojďme dál. První etapa je opravdu jen obyčejným putováním. Sem tam nějaká lokace, občas zrada (velká část jich ale odkazuje na zlobry, které ještě nemáte ve hře), nepřátelé jen slabí, takže položit těch 7 žetonů postupu by neměl být velký problém, ale nechvátejte. Na zlobry je třeba se připravit. S otočením druhé karty přicházejí všichni tři do oblasti odhalení společně se svým doupětem Troll Cave. Mají různé hodnoty ohrožení pro střetnutí s hráčem, takže třeba takovému Bertovi s číslem na hodnotě 23 se nejspíš nevyhnete hned na samotném začátku, Tom je tak na hraně (33), zatímco na Williama (38) je zatím zdánlivě čas. Zároveň ke slovu přichází i Sack deck, ve kterém se skrývá sedmička pytlů, do kterých vás budou obři chytat. Obři mají zároveň pasivní schopnosti, kterými vylepšují své souputníky. Jeden zabraňuje přiložit na Trolly doplňky, další zakazuje zranit trolla, který není ve střetnutí s hráčem, a nejhorší zákaz (na trollovi, se kterým se nejspíš budete potýkat až jako s druhým v pořadí – Tomovi) říká, že na každého trolla může útočit zároveň jen jedna postava. Tím se likvidace každého z nich může dost protáhnout. Všichni také mají povinný efekt, který říká, že na konci soubojů se obr ve střetnutí s hráčem vrátí do oblasti odhalení, přičemž hráči mohou navýšit své ohrožení o jedna, aby tento efekt zrušili. Tím se ale vědomě posouvají k okamžiku, kdy se na ně vrhne další obr. Statistiky obrů jsou nejspíš očekávané – standardní průměrné ohrožení (3), vysoký útok (5) a hodně životů, ale naštěstí nízká obrana (2).