[RegUserOnly][/RegUserOnly]Příběh

Zdárně jste prošli zrádným průsmykem, ale nyní musí vaše znavená společnost postupovat krok za krokem podhůřím Mlžných hor, abyste Arwen dopravili do cíle vaší cesty, Elrondova domovu v roklince. Je to divoká a nebezpečná země, kde není zrovna bezpečné držet se cest.

1AB – Podél Mlžných hor (Along the Misty Mountains – 20 žetonů postupu)

První hráč získá kontrolu nad kartou Arwen Undomiel. Za každého hráče se odhalí jedna karta z balíčku setkání a dá se do oblasti odhalení. Žádný jiný efekt ani funkci první karta úkolu nemá ani po svém otočení na stranu 1B.

2AB – Skřetí stanoviště (Orc Outpost – 7 žetonů postupu)

Hustý déšť vás donutil vyhledat úkryt v jeskyních. Sucho a teplo ohně vás uklidnilo a povzbudilo. Pomalu se vám klíží víčka, ale tichý klapot sypajících se kamínků vám prozradí, že zde možná nejste sami.

V balíčku setkání nebo odhazovacím balíčku si musíte najít Gobliní bránu a přidat ji do oblasti odhalení. Pokud není aktivní lokací nějaká jiná lokace, stane se aktivní lokací Gobliní brána.

LOTR_LCG_10_Quests_CZ6

3AB – Blízko Roklince (Apporaching Rivendell – 13 žetonů postupu)

Od okamžiku, kdy jste se probojovali ze skřetího stanoviště, vás pronásledují skřeti a další stvůry. Už brzy se dostanete do bezpečí Roklinky, ale zásoby se tenčí a jste k smrti unavení nekonečným hlídkováním a probděnými nocemi.

Po odhalení karty se za každého hráče odhalí jedna karta z balíčku střetnutí a přidá se do oblasti odhalení. Během třetí etapy dobrodružství se postavy nedají léčit.

 

Mechanika

V tomto scénáři pokračuje vaše cesta vstříc Elrondovu domu, kam se snažíte dopravit půvabný, ale také pěkně žádaný náklad – elfí princeznu Arwen. Podobně jako v předchozím dobrodružství, kdy jste se pokoušeli pokořit mocný Rudoroh (Caradhras), je i zde Arwen představována kartou úkolu a spojence zároveň. Spojenec je to dokonce naprosto identický se stejnými statistikami a reakcí na své vyčerpání, která vám přihraje jeden žeton zdrojů na zvoleného hrdinu. Kontrolu nad Arwen má vždy první hráč a běžné využití pro ni najdete vysláním na úkol, pokud k tomu tedy budete mít odvahu. Při tomto jejím využití nemusí být totiž v úplném bezpečí a její ztráta se podobně jako v předchozím příběhu rovná automatické prohře celé družiny.

Dalším styčným bodem s předchozím scénářem je využití setu The Misty Mountains (Mlžné hory), takže i zde setkáte se zradou Řezavý vítr, Horskými vrkky nebo jejich doupětem a na jejich stručný popis se můžete podívat do předchozí recenze.

Tolik tedy staré známé záležitosti, na které jste narazili už na druhé straně hor a těžko už se jimi necháte překvapit. Pojďme na novinky, které scénář přináší. Jednou z nich je nové klíčové slovo zavedené pro potřeby tohoto scénáře s názvem Přepadení (Ambush). Vyskytuje se na řadě nepřátel a poté, co nepřítel s tímto klíčovým slovem vstoupí do hry, každý hráč počínaje prvním hráčem musí provést zkoušku střetnutí s tímto nepřítelem. Toto se vztahuje pouze na nepřátele, kteří právě vstupují do hry, nikoliv na nepřátele, kteří už v oblasti odhalení nějakou dobu pobývají. Jakmile se nějaký nepřítel prostřednictvím tohoto klíčového slova naváže na některého hráče, jeho zkouška střetnutí se s dalšími hráči již neprovádí. Co to tedy znamená v praxi? Plníte úkol, máte vyslané nějaké postavy a z balíčku střetnutí je odhalen nějaký nepřítel. Pokud je vaše ohrožení (jakožto prvního hráče) vyšší než jeho hodnota pro zkoušku střetnutí, tento nepřítel okamžitě opouští oblast odhalení a naváže se na vás. Pokud je vaše hodnota nižší, pokračují v kontrole ostatní hráči, a pouze pokud se nepřítel není schopen navázat na žádného hráče, teprve pak v oblasti odhalení zůstane a pokračuje fáze úkolu odhalením další karty nebo vyhodnocením úkolu.

LOTR_LCG_10_Cards_CZ59

Vzhledem k tomu, že hraji většinu her sólo v jednom hráči, poměrně dlouho jsem si lámal hlavu, v čem vlastně tkví podstata té léčky a jestli v případě tohoto scénáře nedělám něco špatně. V jednom hráči totiž paradoxně léčka hráčům spíš pomáhá, než aby jim škodila. Nepřítel, kterého by si hráč stejně musel vzít k sobě a v daném kole s ním bojovat, k sobě totiž dostane už ve fázi úkolu a jeho ohrožení tak nebrání v postupu úkolem, který je tak o několik žetonů za kolo rychlejší. Podstata léčky vynikne až při hře více hráčů. Nepřátelé totiž vylézají z balíčku střetnutí po jednom, a pokud mají ono klíčové slovo léčka, vždy provedou zkoušku střetnutí nejdříve s prvním hráčem. Hráči tak ztrácejí kontrolu nad tím, kdo si jakého nepřítele naváže, protože toto vše se odehrává předtím, než mají hráči možnost si nepřátele rozebrat po skončení fáze úkolu dobrovolně. Bojově slabší hráč tak může v době, kdy plní úlohu předsunuté hlídky (prvního hráče) nachytat třeba hned dvojici nepřátel. Toť tedy podstata oné léčky. Nepřátelé, kteří se na přepadení podílí, navíc mají i efekty, které se spouští po střetnutí s hráčem (zranění postavám nebo odhození dvou doplňků kontrolovaných tímto hráčem), což nemožnost volby hráče, který se s nimi bude potýkat, ještě více znepříjemňuje. Kupříkladu Divoký medvěd (Wild Bear) s povinným efektem: poté, co se Divoký medvěd střetne s hráčem, ihned zaútočí, tak zaútočí v případě (jeho) úspěšné léčky poprvé už ve fázi úkolu a podruhé ve fázi boje jako vždy, což se duchovnímu (spirit) balíčku s omezenými možnostmi obrany i útoku pro jeho pozdější likvidaci jistě příliš zamlouvat nebude.

K samotnému průběhu celého scénáře už pak příliš není moc co dodávat. První část dobrodružství nepřináší nic zvláštního, jen plníte kartu úkolu s vysokým počtem dvaceti žetonů postupu nutných k jejímu splnění. Jakmile první část pokoříte, nastupujete do části druhé, která vás nejdříve donutí vyhledat v balíčcích Gobliní bránu (Goblin Gate), a pokud již nemáte jinou aktivní lokaci, učiníte aktivní lokací právě Gobliní bránu.

LOTR_LCG_10_Cards_CZ34

Pokud je Gobliní brána aktivní lokací, první nepřítel odhalený v každém kole z balíčku střetnutí získává klíčové slovo přepadení. Pokud se tento nepřítel střetne s hráčem, okamžitě zaútočí. Přepadení tak získává i vlk, případně skřeti z jiných setů, za předpokladu, že jsou odhaleni z balíčku jako první. Navíc tento nepřítel získává právo opakovaného útoku, tedy zaútočí už po navázání a pak ještě ve fázi boje. Gobliní brána je tak sice mimořádně nepříjemnou lokací, ale při troše snahy se jí dá zbavit hned v prvním kole, které následuje po jejím nástupu do hry (a je to také mimořádně vhodné).

Po prozkoumání brány a splnění druhé části už zbývá jen dorazit etapu třetí, která na vás na začátku připraví překvapení v podobě „bonusových“ odhalených karet (jedna za hráče) a dál už má pouze ten efekt, že není možné postavy léčit, což je sice nepříjemné, pokud léčitele máte, nicméně to není nikterak hru lámající. Po splnění třetí části si můžete pogratulovat, protože se vám skutečně podařilo dorazit do Roklinky a předat Arwen do péče jejího otce.

 

Ostatní karty a jak na něj

Co posouvá tento scénář mezi obtížnější, není celková mechanika (která navíc v sólo hře nemá až takový dopad na styl hraní), ale vedlejší karty, které s mechanikou přepadení nesouvisí. Za zmínku by jednoznačně stála dvojice zrad Spící strážný (Sleeping Sentry) a Přepadení skřety (Orc Ambush).

SPÍCÍ

Stačí se podívat na to, co obě umějí, a myslím, že je vymalováno. Po odhalení Spícího strážného se všem vyčerpaným postavám udělí jedno poškození. Nepříjemné, ano, ale podobné karty jsme tu už měli. Jenže efekt pokračuje tím, že poté musíte vyčerpat všechny připravené postavy. Takže toto kolo žádná obrana, žádný útok, jen zranění z nebráněných útoků do hrdinů. Na druhou stranu co můžeme očekávat v okamžiku, kdy námi postavená hlídka usne a kolem se toulají tlupy nepřátel. Podobně silný efekt pro takovou kartu byl asi na místě a dobře nám tak. Nicméně i tak si asi budete přát, když už vám tato karta má přijít, aby se tak stalo běžnou cestou, nikoliv jako efekt stínu. Pak totiž musí bránící hráč odhodit všechny vyčerpané postavy, které kontroluje. Takže vše, co bylo plnit úkol, předchozí obránci, aktuální obránce… nebráněný útok… nedej bože Arwen… Jedna z nejhorších karet, ať už se zjeví v jakékoliv podobě a často znamenající rychlý konec hry.

Druhou kartou je Přepadení skřety. Kromě náporu provede to, že všichni skřeti v oblasti odhalení se střetnou s prvním hráčem. To by ještě šlo, nicméně pokud v oblasti odhalení žádní skřeti nejsou, vraťte všechny skřety z odhazovacího balíčku do oblasti odhalení. Všechny. Do jednoho. Ne do balíčku, ale do oblasti odhalení. A teď poznáte, co to vlastně takové přepadení znamená.

Jedná se o dvě z vůbec nejničivějších zrad v celé historii hry (a myslím, že snad moc nepřeháním), takže duchovní sféra se svou schopností rušit efekty stínů i po odhalení by zde asi chybět neměla. Jinak si tento scénář nežádá ničeho mimořádného, je to standardní průchod trojicí scénářů, kdy musíte umět od každého něco (průzkum, boj, rušení…). Můžete jít s trpaslíky, Rohany, novou dvojicí hrdinů ElladanElrohir, prostě s čímkoliv. Pouze pokud jeden z balíčků nijak nevyniká v možnostech obrany a útoku, měl by ten druhý obsahovat nějaké hrdiny s klíčovými slovy ochránce a střelec, případně použít doplňky, které tato klíčová slova dávají, aby mohl tento hráč pomocí slabšímu v nouzi.

 

Závěrečné hodnocení

Menším zádrhelem je zde výskyt oněch problematických karet zrad popsaných v předchozí kapitole, které mohou samy o sobě ukončit hru, pokud nastoupí faktor smůly a nemáte v daném okamžiku na ruce, jak jim zabránit zničit doslova a do písmene vše. Je to zkrátka charakteristický rys tohoto scénáře, s tím nic nenaděláme a měli jsme tedy být při plnění úkolu rychlejší, aby naši strážní nebyli tak unavení a na karty jako Spící strážný se nedostalo. S číselným hodnocením si příliš nevím rady, protože, jak jsem říkal, většinou hraju v jednom hráči a na to tento scénář není tolik stavěný. Alibisticky bych hodil 70%, protože špatný jistě není, rozhodně nebude nudnější než Caradhras nebo Útěk z Morie, jen to zkrátka nemám vyzkoušeno. Pro jednoho hráče už takovou slávou není, protože nepřináší vlastně nic nového, jen už popsané putování, zkoumání a boj. Mechanika přepadení v jednom hráči nepůsobí úplně tak, jak by působit měla.

Recenzi ke ADVENTURE PACKu – CdR pro vás sepsal Libor

Hodnocení tohoto dobrodružství: 70%

Jak se vám líbí článek autora?

Sdílej kartu s přáteli !

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.