[RegUserOnly][/RegUserOnly]Příběh

Elrond vás požádal, abyste na zpáteční cestě prozkoumali doly v Morii. Má podezření, že zvýšená aktivita skřetů podél Mlžných hor má své kořeny právě zde. Po úmorném putování jste stanuli před Durinovými dveřmi, ale cestu k nim vám přehradilo temné jezero. Musíte tak najít nějakou cestu kolem vody.

1AB – K západním dveřím (To the West-door – 12 žetonů postupu)

Při přípravě setkání se z balíčku odstraní Pozorovatel a Dveře Durina a dají se zatím mimo hru. Po otočení karty úkolu na její druhou stranu se postupně odhalují karty z balíčku setkání a přidávají se do oblasti odhalení, dokud v oblasti odhalení není taková hodnota ohrožení, kolik je dvojnásobek počtu hráčů.

LOTR_LCG_11_Quests_CZ4

2AB – Zpěněné jezero (The Seething Lake – 5 žetonů postupu)

Dveře Durina jsou zavřeny jakýmsi starým kouzlem. Vy se ale musíte dostat dovnitř dřív, než vás pohltí močál a Pozorovatel, jenž v němž žije. Po hladine jezera jakoby od jižního konce připlouvalo množství hadů směrem k vám.

Po odhalení dejte Pozorovatele do oblasti odhalení a Dveře Durina se stávají aktivní lokací (případná jiná aktivní lokace se vrací do oblasti odhalení). Všechna Chapadla z odhazovacího balíčku se zamíchají zpět do balíčku setkání. Pokud hráči mají alespoň 3 vítězné body a splní tuto etapu, zvítězili.

 

Mechanika

A je to tady. Znovu se vracíte do bájné Morie, legendami opředeného domova trpaslíků. Znovu vás čekají spletité tunely, mohutné pilíře, rozsáhlé sály, ale i skrytá nebezpečí číhající v temnotě, až je někdo probudí. Nejdříve se ale do Morie musíte dostat, a tak putujete podhůřím k Durinovým dveřím, vchodu do trpasličí říše z její západní strany.

Při přípravě hry dáte Dveře Durina (Doors of Durin) i tajemného Pozorovatele (The Watcher) zatím mimo hru (čekají vás až v druhé části příběhu) a odhalujete karty, dokud jejich kombinovaná hodnota ohrožení nedosáhne dvojnásobku počtu hráčů. Relativně nová varianta zajištění nějakých karet pro začátek hry oproti zatím standardně používané jedné kartě na hráče, nepříjemná zvláště pokud se vám poštěstí vytáhnout nějakou nebo dokonce více zrad.

V úvodní části scénáře se pustíte do postupného souboje s balíčkem střetnutí, který zprostředkovává vaši cestu kolem jezera k Durinovým dveřím. K dalšímu postupu nepotřebujete přemoci žádného nepřítele, prozkoumat nějakou unikátní lokaci či dosáhnout nějaké karty cíle. To vše přijde až v druhé části, ale i první část putování vás vydechnout nenechá. Hlavním důvodem budou Pozorovatelova chapadla mířící na vás ze všech stran – Lapající chapadlo (Grasping Tentacle), Drticí chapadlo (Trashing Tentacle) a Útočící chapadlo (Striking Tentacle).

chapadla

Jejich statistiky nevypadají nikterak impozantně, ale jak už to většinou bývá, letmý pohled většinou klame. Zádrhelem jsou totiž v jejich případě jejich povinné efekty. Lapající chapadlo umí například to, že pokud na něj zaútočíte, odhodíte následně kartu z vrchu balíčku setkání. Pokud je na této kartě efekt stínu nebo se jedná o nepřítele s vlastností Chapadla, připojíte tuto kartu na útočící postavu jako doplněk s vlastností Chapadlo a textem: Postava s tímto doplňkem má útok i obranu rovnou 0. Všimněte si jedné věci, a to, že proti tomuto efektu není obrany. Jedná se povinný efekt, takže jej není možno zrušit, a doplněk nemá ani tu vlastnost Okolnost, abyste se ho mohli zbavit pomocí Kovkopa z Železných hor.

To bylo tedy Lapající chapadlo. Pak tu máme Drtící chapadlo. Vaše postava zaútočí, aby vás tohoto chapadla navždy zbavila, ale znovu je potřeba odhodit vrchní kartu balíčku setkání. Pokud se jedná o kartu s efektem stínu nebo nepřítele – chapadlo, musíte poškození z tohoto útoku udělit nějaké své postavě, kterou kontrolujete (a navíc ignorujete obranu této postavy). Dost drsné, ale přitom hezky tématické, prostě se kolem vás ta chapadla motají, oháníte se na všechny strany a někdy zkrátka trefíte svého společníka místo plánovaného cíle útoku. Společník pak musí doufat, že ho nezasáhne zrovna Gimli rozzuřený tím, že právě před chvílí omylem dostal zásah Legolasovým šípem. Podobná situace by vnesla pěkný rozkol i do jinak bezvadně fungující družiny.

Třetím chapadlem je Útočící chapadlo, na které vy můžete útočit podle libosti, ale když naopak ono zaútočí na vás, rovněž si taháte onu pokusnou kartu z balíčku střetnutí (opět jde o to, jestli je to chapadlo či karta s efektem stínu). A pokud se vám zde nezadaří, je útok chapadla se silou 4 považován za nebráněný. Pokud dobře počítám, v balíčku střetnutí najdete celkem 12 nepřátel s vlastností chapadla (4 od každého exempláře) a 14 dalších karet s efektem stínu. Pouze 17 karet nemá efekt stínu a není zároveň chapadlem. Do nějakého počítání procentuální pravděpodobnosti se mi tu moc nechce, ale myslím, že si snadno odvodíte, co to znamená. Kromě nepřátelských chapadel zde máme ještě jednu zradu s touto vlastností – Lapen (Wrapped!).

LOTR_LCG_11_Cards_CZ44

Po odhalení ji musí první hráč připojit k hrdinovi pod svojí kontrolou jako doplněk s textem: Hrdina s tímto doplňkem se nemůže vyčerpat ani připravit. Na konci kola odhoď tohoto hrdinu ze hry. Bojová akce: vyčerpej hrdinu pod svou kontrolou, který nemá doplněk s chapadly, abys odhodil kartu Lapen! Musím říct, že jedna z mých nejoblíbenějších zrad. Hrdina, kterého chapadla takto omotala, je prostě ztracený a odvlečený do bažin, pokud ho někdo jiný ze zajetí chapadel neosvobodí. Navíc se tentokrát jedná o zradu, které se dá vcelku jednoduše zbavit, pokud o ní víte. Za zmínku stojí ještě skutečnost, že se sice jedná o chapadla, ale nejedná se o nepřítele, takže zrovna tato karta nespouští ony nepříjemné efekty chapadel – nepřátel, protože nemá ani efekt stínu.

Dejme tedy tomu, že se vám podařilo dostat k druhé části scénáře a nastupuje karta úkolu s názvem Zpěněné jezero. Ta vás instruuje umístit Pozorovatele do oblasti odhalení a Dveře Durina učinit aktivní lokací. Navíc se všechny karty s vlastností chapadla musí zamíchat z odhazovacího balíčku do balíčku střetnutí, čímž se tento balíček chapadly pěkně zaplní a můžete tak počítat s tím, že na ně budete narážet ještě častěji, než v první části, pravděpodobnost ošálit nelze.

Větší potíž ze zmiňovaných unikátních karet představuje většinou Pozorovatel, což je nejspíš nejtvrdší oříšek z kategorie nepřítel, s nímž jsme se zatím měli možnost střetnout. Ohrožení má 4, útok 5 a obranu 7, počet životů je 9. Kromě toho má schopnost Regenerace (2), což znamená, že ve fázi obnovení si vyléčí dvě ze svých případných zranění. Dle pravidlového letáku se tak děje, jakmile dojde k výměně žetonu prvního hráče, předtím, než mají hráči možnost zahrávat akci. Další zádrhel je ten, že pokud jsou ve hře nějací nepřátelé s chapadly, není možné se s Pozorovatelem dobrovolně střetnout a on k vám sám od sebe také nijak nechvátá. Bohatě mu stačí, když na vás útočí svými prodlouženými končetinami (jestli jsou to teda končetiny). Jeho hodnota pro zkoušku střetnutí je 48. Než se s ním tedy budete moci střetnout a vybojovat vítěznou bitvu, budete se k němu muset přes jeho chapadla prosekat. A pokud se vám Pozorovatele nepovede přilákat k sobě a necháte jej (ať již dobrovolně nebo díky jeho všetečným chapadlům) v oblasti odhalení, udělí Pozorovatel na konci fáze boje 3 zranění nějaké postavě pod kontrolou každého hráče.

Poz vs Durin

Druhou unikátní kartou jsou Dveře Durina, které se stanou novou aktivní lokací. Jejich zvláštností je, že na ně nejdou umisťovat žetony postupu a všechny žetony postupu se místo toho dávají na kartu úkolu, zatímco Dveře zůstávají nadále aktivní lokací. Nejsem zrovna odborník na předlohu, ale myslím, že projít dveřmi se v knize společenstvu podařilo poté, co uhádlo heslo, a přesně tak je třeba se s dveřmi vypořádat i ve hře. Jednou za kolo mají hráči možnost odhodit z ruky libovolný počet karet a poté odhodí vrchní kartu z balíčku setkání. Pokud je první písmeno názvu karty setkání stejné jako první písmeno některé ze zahozených karet, přidáte Dveře Durina do oblasti vítězství, což je jediný způsob, jak se dveří zbavit.

Karta úkolu vám ukládá podmínku dosáhnout 3 vítězných bodů, jinak nemůžete hru vyhrát bez ohledu na to, kolik žetonů postupu na druhou kartu úkolu umístíte. V praxi to znamená buď porazit Pozorovatele nebo uhádnout heslo pro Durinovy dveře, protože to jsou jediné karty v tomto balíčku, které mají nějaké vítězné body (obě ony potřebné tři). Není třeba vyřešit obě nepříjemné karty. V závislosti na počtu karet na ruce, počtu chapadel ve hře nebo vaší momentální síle postav máte možnost si vybrat, kterou alternativu v té které hře zvolíte. Zda se obrátíte čelem k nestvůře a hrdinně se jí postavíte tváří v tvář nebo zda budete po dveřích metat karty z ruky v naději, že alespoň jedna z nich obsahuje heslo, které vás provede dveřmi do hlubiny Morie.

 

Jak na něj

Poměrně složitá otázka. Obtížnost byla tvůrci stanovena na hodnotě 5, nicméně se nemohu zbavit dojmu, že zde úplně nesedí a že v případě Pozorovatele zde máme jeden z nejtěžších scénářů, s jakým jste se zatím měli možnost setkat. Důvodem je zejména množství chapadel a už v předchozím textu zmíněná (skoro) nemožnost s tím něco udělat. Jednou věcí, která zde přijde vhod, je dostatek spojenců. Je jedno, zda ven dostanete armádu trpaslíků, množství Outlands či levné orli, ale dostatek postav pro porážení chapadel, aniž byste museli do útoku nasazovat samotné hrdiny, je často klíčovým faktorem. Pomůže alespoň jeden hrdina s pěti životy, aby přestál případný vynucený nebráněný útok Útočícího chapadla, a také jakékoliv podoby léčení, aby se tento hrdina měl možnost z útoku vzpamatovat a čelit dalšímu.

LOTR_LCG_CORE_Cards_final_CZ106

Co zde přijde vhod mnohem více, než v běžném případě (a i tam se jedná o mimořádnou pomoc), je čtení balíčku střetnutí. Denethor, Hennamarth Píseň řeky či událost Něco poví země pro opakované nahlížení karet nepřítele vám mohou dopředu prozradit, co na vás útočící či bránící se chapadlo chystá, a zda onen hrdina za svůj beztak marný útok nezaplatí trvalou neschopností dělat cokoliv jiného, než plnit úkol. Můžete tak rovněž včas zastavit ruku se sekerou, která se už už snáší na vašeho společníka. Tyto karty pak zajistí rovněž to, že pokud se budete chtít vypořádat s Durinovými dveřmi, nemusí jít nutně o hádání naslepo. Můžete se podívat, jaká karta to vlastně leží navrch balíčku střetnutí, a zjistit, jestli máte odpovídající kartu na ruce, abyste karty nevyhazovali naslepo. Až se propracujete do druhé části scénáře, chce to mít rovněž způsob, jak si poradit s Pozorovatelem. Jednou z nejrychlejších cest je opakované použití Gandalfa, ať už klasickým vynesením, nebo skrze Zákeřný útok, dále všechny možné triky sféry taktiky, ale k tomu všemu je potřeba dostat Pozorovatele na dosah, což jakkoliv se o to můžete snažit, může být leckdy mimo vaše síly. Jako jistější cesta k vítězství se mi jeví cesta přes Durinovy dveře, nicméně i zde jste dost odkázáni na štěstí (a mohutné dobírání karet na ruku, kterým tomu štěstí půjdete naproti).

 

Závěrečné hodnocení

Hrát proti Pozorovateli ve vodě je někdy poměrně traumatizující zážitek, nicméně obtížností i napínavostí se podle mého jedná o jeden z nejlepších scénářů druhého cyklu, o tématičnosti celého snažení ani nemluvě. Hodně se mi zamlouvá originální vyřešení hádání hesla, postup, který byl následně vypilován k dokonalosti v Sága expanzi a scénáři s Glumovými hádankami. Pozorovatel nutí stavět balíček zase trochu jinak, nespoléhat jen na nabušené hrdiny a počítat s výzvami, s jakými jste se ještě nesetkali, co jiného si od scénáře přát. Takže tentokrát za 90%.

Recenci ke ADVENTURE PACKu – Pvv pro vás sepsal Libor

Hodnocení tohoto dobrodružství: 90%

Jak se vám líbí článek autora?

Sdílej kartu s přáteli !

    7 thoughts on “BD15 Pozorovatel ve vodě”

    1. Výborne napísané, ako vždy. 🙂 Pozorovatel ve vodě je jeden z mojich obľúbených scenárov z dôvodu vysokej tématickosti. Vo svojom videu som to tiež hral na uhádnuté heslo, teda mohutná kontrola balíka stretnutia.
      Ešte by som doplnil, že zbaviť sa Lapajícího chapadla z postavy ako doplnku je možné vďaka nepriateľovi Black Uruks (na český názov si teraz nespomeniem). Postavu s chápadlom treba vyslať vždy na úlohu a ak sa odhalí Black Uruks je možné cez jeho efekt pri odhalení vybrať práve doplnok – chápadlo.

    2. Časem, než článek vyšel, jsem si uvědomil 2 věci, které se již do článku nedostaly, takže berte toto jako malý dodatek.

      1. Nedávno jsem zkoušel balíček s novými (českými) hrdiny Elladanem a Elrohirem a Elrohir se správcovstvím Gondoru a vylepšenou obranou se ukázal jako ideální hrdina. Opakované může ustát útoky 2 ze 3 chapadel a v podstatě nemusíte riskovat útok na Drtící chapadlo, protože vám v podstatě nevadí. Lapající chapadlo se dá také snadno obejít útokem dvou hrdinů, kdy jeden dostane “nulovací” chapadlo a druhý nepřítele porazí. Navíc pokud mi někde neuniklo něco z FAQ, chapadla neříkají nic o limitu v počtu nachytaných chapadel, takže nějaký spojenec může posloužit jako takový nosič na tyto doplňky a asistovat při více útocích v různých kolech.

      2. poznámka se týká jazykových verzí. V druhé části se vrátí do balíčku chapadla, takže v něm najdete 4 kopie všech chapadel (Trashing, Striking a Grasping versus Lapající, Útočící a Drtící). V AJ verzi T a S patří mezi častá písmena (jmenovitě ve výše uvedeném balíčku mám kopie Steward of Gondor, Sword that was broken a Song of travel od písmena S, které není škoda zahazovat po jedné v každém kole v naději, že trefím Striking Tentacle – nemám zelenou sféru, takže se jedná o skutečné hádání a žádné “podvody” s elfem). Nejsem si jistý, ale překlad Lapající (L) a Útočící (U) chapadlo možná v české verzi dělá tuto vestu k výhře složitější, než v anglické.

    3. a ještě tam mám překlep, samozřejmě, že na Drtící chapadlo nemusí útočit dva hrdinové, ale dvě jakékoliv postavy 🙁

    4. Tak na tenhle scénář se těším jako malej kluk. Karty už mám doma a po přečtení této recenze a prohlédnutí karet se mi líbí poozorovatelova mechanika boje. Na druhou stranu mám strach, že mě jeho chapadla utlučou a ani si nebrnku…

    5. Libor, až teraz som si uvedomil, že v češtine začínajú názvy kariet inými písmenami ako v anglickej verzii. Budem musieť opraviť článok o stratégii s hádaním hesla. Ani neviem, ktoré karty v češtine začínajú na písmená L, U a D.

    6. Podle mého názoru co jsem ze článku pochopil tak by se pozorovatel dal vyřídit sérii karet : Gandalf , Thalin , Sprška kamenní .
      Myslíte že má tento plán reálnou šanci na úspěch ?
      Já osobně jsem si ještě rozšíření nekoupil , ale těším se na něj .

      1. Nebude to fungovat. Pozorovatel je imunny voci efektom hracskych kariet, takze Gandalfovo zranenie, Thalinov efekt a Sprska kameni su nepouzitelne.

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *