Příběh

Při hledání Gluma v údolí řeky Anduiny jste se doslechli o skupince obrů. Zdejší oblast je pod ochranou Meddvědovců a rozhodli jste se tedy vyhledat jejich velitele Drsmeda Starého (Grimbeorn the Old).

Nedá mi to, než začít tentokrát jinak než rozborem karet úkolů a jednotlivých mechanik. Jak vlastně přistupujete k hraní nového scénáře? Prohlídnete si nejprve karty, abyste věděli, co vás čeká? Anebo si vezmete svoji nejlepší nebo třeba jen nejoblíbenější sestavu hrdinů a zkoušíte projít příběhem naslepo? Přiznám se, že patřím do druhé skupiny. Mám jakousi představu, o čem dané dobrodružství je, a pročtená pravidla, abych věděl co a jak, ale rozhodně nemám nastudované jednotlivé karty. Dodnes si pamatuji, jak jsem hrál poprvé Střetnutí na Skalbalu. V pohodičce jsem si prošel první částí, těch sedm žetonů bylo na kartě úkolu v podstatě hned, pak se objevili nějací nepřátelé, a pak byl najednou konec. Víc než dvě kola to netrvalo. Koukáte a říkáte si: „A tohle bylo jako co?“ Hned víte, že takhle to tedy nepůjde a že další pokus ani nestojí za námahu, teď když víte, co vás čeká, a rovnou začínáte procházet karty a přemýšlet, co všechno musí na vaší hře a balíčku samotném příště vypadat jinak. Střetnutí na Skalbalu je mimořádně obtížným scénářem plným těch nejtěžších nepřátel a drsnou řezbou v podstatě od začátku do konce. Tak se na něj pojďme podívat (pokud tedy nechcete nejdřív vyzkoušet jednu hru, abyste věděli, o čem mluvím).

 

1AB – Drsmedův úkol (Grimbeorn´s Quest – 7 progress tokens)

V přípravě scénáře dáte do oblasti odhalení lokaci Skalbal (Carrock), odstraníte prozatím ze hry všechny unikátní karty s vlastností Zlobr (Louis, Morris, Stuart, Rupert) a 4 karty s názvem V pasti (Sacked!). Za každého hráče se pak jedna tato zrada zamíchá zpátky do balíčku a můžeme vyrazit.

Pokud na kartu úkolu umístíte sedmý žeton, Skalbal se stává aktivní lokací, předchozí aktivní lokace se zahodí a můžete pokračovat do druhé části.

MEC03_Cards_Quest_CZ4

 

2AB – Na zlobry (Against the Trolls – 1 progress token)

Všichni unikátní nepřátelé s vlastností Zlobr umístěni na začátku mimo hru nastupují do oblasti odhalení. Dokud jediný ze zlobrů zůstává ve hře, nemůžete splnit tento úkol, takže začíná boj kdo z koho.

 

Mechanika

První část příběhu by vám měla posloužit jako příprava na budoucí střetnutí se zlobry, takže se zde opravdu nevyplatí chvátat. Samozřejmě se budete muset popasovat s nepříjemnostmi hrnoucími se na vás z balíčku střetnutí a ani zde vás hra nešetří, ale to nejhorší má teprve přijít v druhé části. Nebudeme chodit dlouho kolem horké kaše a podívejme se rovnou na rodinku zlobrů.

Zlobři

Do hry nastupují všichni najednou a všichni mají identické ohrožení 34. Pokud se dostanete na tuto hranici a v oblasti odhalení máte ještě více než jednoho obra, budete mít opravdu velké problémy. Obři sami o sobě mají hodně působivé statistiky. Ohrožení je sice jen 2, ale zase do oblasti odhalení naskočí všichni čtyři najednou, takže v kombinaci s dalšími a dalšími kartami, které vylézají z balíčku střetnutí, představují solidní překážku v průzkumu. Počet životů rovný deseti znamená, že většinou se vám obra nepovede zbavit jedním úderem, pokud nemáte vybudovanou skutečně solidní armádu.

Jakmile jste s některým z obrů ve střetnutí, získávají i všichni ostatní obři nějakou další schopnost, jako například vylepšenou obranu či útok. Nejnepříjemnější schopnost pak rozdává ostatním Louis, protože pokud je ve střetnutí s nějakým hráčem, všichni obři získávají Povinný efekt: Poté, co tento nepřítel zaútočí, bránící hráč si musí zvýšit ohrožení o 3. Jakmile tedy máte ve střetnutí tohoto obra, vaše ohrožení poroste strmě nahoru.

K tomu všemu se přidává lokace Skalbal (Carrock). Jak již bylo řečeno, tato lokace se stává aktivní lokací v okamžiku, kdy se dostanete do druhé části scénáře. Jiným způsobem se do ní vycestovat nedá.

MEC03_Cards_CZ40

Pokud je Skalbal aktivní lokací, obři získávají další útočné a obranné bonusy. Skalbalu se navíc poměrně obtížně zbavuje, protože obři v oblasti odhalení představují poměrně velkou překážku pro úspěšný průzkum, a lokace je navíc imunní vůči efektům hráčských karet. Žetony se tak na ni nedají dostat ani prostřednictvím karet jako Průvodce Lorienu (Lorien Guide), Nejlepší z Jízdmarky (The Riddermark´s Finest) nebo Legolasem.

Kromě silných nepřátel můžete v balíčku střetnutí najít další velmi nebezpečné kombo, a tím je dvojice karet V pasti (Sacked!) a Pomalu opékaný (Roasted Slowly).

opékaný

V pasti (Sacked!) je zrada, která se přidá na hrdinu kontrolovaného prvním hráčem a dotyčnému hrdinovi zakazuje útočit, bránit, účastnit se průzkumu, sbírat zdroje i spouštět své efekty. Jinými slovy tento hrdina je zkrátka v pytli. Jako kdyby tato omezení nestačila, balíček střetnutí obsahuje ještě druhou zradu Pomalu opekaný (Roasted Slowly), která vám přikazuje zničit všechny hrdiny s kartou V pasti (Sacked!). Věřte mi, že máloco pobaví v přípravě hry dvou hráčů víc, než to, že tyto karty přijdou jedna následována druhou. Minulý týden se nám to stalo dokonce dvakrát. Kombinace vypadá děsivě, nicméně karta V pasti (Sacked!) je okolností, tudíž na ni funguje Kovkop z Železných hor (Miner from the Iron Hills), a v případě, že se vám povede zlikvidovat některého z unikátních zlobrů, můžete jako reakci V pasti (Sacked!) zahodit také.

 

Jak na ně

Jak tedy na zlobry vyzrát? Při hře dvou hráčů je situace přece jen jednodušší. Nejlepším receptem je nechvátat v první části a budovat armádu, se kterou si pak budete moci s obry poradit. Jeden balíček by mohl být opravdu silný bitevní, přičemž se nabízí zejména možnost dvou hrdinů ze sféry taktiky a využití orlů. Orlové z Mlžných hor (Eagles from the Misty  Mountains) se po likvidaci několika slabších orlů – obětních beránků stávají skutečnými monstry a společně s řádně pocuchaným Gimlim zvládnou jednoho obra v jednom, nejvýše dvou kolech. Za základ druhého balíčku je dobré zvolit sféru duchovna s nízkým počátečním ohrožením a taktickému balíčku pak dopřát podobných hodnot pomocí Uvítání Galadhrim (Galadhrim´s Greetings). Tento balíček se pak svojí silou vůle musí vypořádat s hodnotami ohrožení v oblasti střetnutí, udržet tak ohrožení obou hráčů na co nejnižších hodnotách a umožnit tak bitevnímu balíčku brát si zlobry po jednom! Louis přitom musí samozřejmě přijít na řadu až jako poslední.

V jednom hráči už je situace složitější. Bez sféry taktiky je obtížné obry udolat, bez karty duchovna nezvládnete průzkum, naroste ohrožení a obři přijdou najednou, což ani bitevní balíček nezvládne. Jak orli, tak všelijací průzkumníci a Uvítání Galadhrim jsou hodně drahými kartami, a proto přidávám ještě sféru velení kvůli Správci Gondoru a Písně (Songy), aby hrdina se správcovstvím mohl platit za karty obou sfér podle potřeby. Netřeba ale zdůrazňovat, že v jednom hráči musí opravdu fungovat vše tak, jak má, aby se dal scénář dohrát.

Jednu pomocnou berličku vám ale balíček střetnutí podává (a je to řádná berle), a to kartu cíle Drsmeda Starého (Grimgeorn the Old), kterého najdete povětšinou trmácet se ve Včelích pastvinách.

MEC03_Cards_CZ31

Pokud se vám podaří tohoto pomocníka přesvědčit postupným zaplacením 8 žetonů ze sféry velení, připojí se k vám a jeho sekera pak budí respekt i u takových bestií, jaké obři představují. Drsmed Starý (Grimgeorn the Old) se navíc při obraně proti obrům nevyčerpává, takže dokáže pokrýt hned několik útoků v jednom kole nebo může dovolit šetřit spojence určené jinak na porážku. Zaplacení 8 žetonů se může zdát těžko splnitelnost podmínkou, ale pomoc v tomto směru nabízí lokace Dubina (Oak-Wood Grove), která umožňuje platit jakýmikoliv zdroji jako zdroji ze sféry velení, pokud je aktivní lokací.

 

Další zajímavé karty

Nemohl jsem si pomoci a většina karet se mi chtě nechtě vloudila už do popisu mechaniky celého dobrodružství, ale pár zajímavých, jakoby okrajových karet nám ještě zůstalo. Jednou z nich je nepřítel Bahenní zmije (Muck Adder).

MEC03_Cards_CZ36

Kdykoliv budete bránit její útok, asi se neubráníte určité nervozitě, protože její Povinný efekt říká, že pokud zraní nějaký charakter, musí se tento charakter zahodit ze hry. Jedna ranka je tak dost i na chudáka Gimliho. V balíčku střetnutí je přitom několik karet s efektem stínu, který zvyšuje útok nepřítele nebo naopak snižuje obráncovi obranu (jako má koneckonců i samotná Bahenní zmije). Pro dokreslení toho, jak moc je tento scénář náročný na boj a silné nepřátele, ještě dodejme, že dalšími nepřáteli, se kterými se u Skalbalu můžete setkat, jsou Vrrci (Wargs), Močálová zmije (Marsh Adder) nebo Horský obr (Hill Troll) známí už z putování podél Anduiny. Horský obr je pak obrem i pro potřeby tohoto scénáře, takže pokud vám přijde do hry, stává se i jeho zničení nutnou podmínkou pro dokončení scénáře.

 

Celkové hodnocení

Myslím, že z předchozích řádků bylo poznat, že Střetnutí na Skalbalu není žádná legrace, takže pokud máte rádi výzvy a přímočarý boj upřednostňujete před různými kombinacemi, skrýváním se a procházením lokacemi, může se tento scénář stát vaší jedničkou. Je skutečně hodně obtížný, ale přitom je hratelný i v jednom hráči, a odměna v podobě toho, že ty bestie nakonec po jednom utlučete, je opravdu zasloužená.

Recenzi ke ADVENTURE PACKu – SnS pro vás sepsal Libor

Hodnocení tohoto dobrodružství – 90%

Jak se vám líbí článek autora?

Sdílej kartu s přáteli !
    No votes yet.
    Please wait...

    12 thoughts on “BD5 Střetnutí na Skalbalu”

    1. Tento scénář nám dal s přítelkyní zabrat asi nejvíc. Máme postavené stálé balíčky a upravujeme je podle potřeby jednotlivých scénářů, ale tady jsem musel své Rohany opravdu hodně překopat. Vyplatil se mi tady Bilbo a Denethor. Zelená nám tu hru vlastně vyhrála, protože umí chytit zlobry do sítě a ničit jejich pytle. Navíc díky pár šikovným trikům dokáže uspíšit příchod Drsmeda. Na druhé straně byli samozřejmě orli a hrubá síla.

    2. Dnes jsme scénář dohráli konečně jinak, než s Rohanskou jízdou a Orlí letkou!!!
      Dáin,Dvalin a Gimli (ano, třísféra) a druhý balík Bifur,Frodo a Glorfindel.
      Bojový balík spolu s kontrolním balíkem fungují dobře. Jen kdyby hned v druhém kolem nepadla past a Dvalin byl celou hru pasé (a nakonec jej ještě opekli 🙁 )
      Past padla znovu a tentokrát to schytal Gimli. Šance se stále tenčili, nemluvě o hrozbách obou kolem 45 a žádné snižování na dosah…
      Nakonec to vyšlo tak tak a Železná noha se svojí armádou trpaslíků vskutku zachránil výpravu se vším všudy!
      Dvalinovi kosti byly použity jako párátka zlobrům a nebylo ani co pohřbít, hrdinové spěchají za Glumem dál 🙂

    3. Úplně nerozumím Drsmedovo Akci: Utrať 1 zdroj….Co s těmi zdroji na Drsmedovi? Můžu je používat jako z hrdiny?

    4. Jo pokud se nepletu, tak je to tak… jakmile odhalíš Drsmeda z balíčku jako cíl, je potřeba každé kolo přidat 1 zdroj, celkem 8 zdrojů aby se připojil k hráčům jako postava (překecáváš). Doporučuju jej mít neboť se neyvčerpá proti Zlobrům!

    5. Upresním, že tie zdroje musia byť len zo sféry velenia a za kolo ich môžeš položiť na Drsmeda koľko chceš. Jeho akcia nie je obmedzená 1 krát za kolo.

    6. Já myslel, že ta akce je omezená 1 zdrojem. To by znamenalo, že pokud Drsmed přijde na stůl při odhalení v úkolu, tak v tom samém kole mi ještě v boji nepomůže, protože 8 akcí do bránění není.

      1. V 1 okne pre akcie môžeš vykonať akcií koľko chceš. Teda napríklad na konci fáze úlohy máš naviac 3 zdroje zo sféry velenia. V okne pre akcie ich po jednom položíš na Drsmeda.

    7. Ahojte, chcem sa spýtať. AK napríklad vyčerpám drsmenda starého na úlohu, či ho potom možem použiť na obranu alebo útok proti zlobrom?

      1. Nemôžeš. Ak chceš s Drsmedom brániť a útočiť musí stále spĺňať podmienku, že musí byť pripravený. Drsmeda pri bránení útokov trolov nemusíš vyčerpať, aj tak musí byť na túto činnosť pripravený.

    8. Tak se mi právě velice osvědčila kombinace velení/vědění – pokud se zadaří první dvě kola, tak je v zásadě vyhráno…díky Glóinovým zdrojům natahám do hry silné zelené spojence (Haldir, Gildor atd.), takže mi nečiní problém kontrolovat lokace, fialovými doplňky vhodně doplňuji sílu a tím jsem s to zvládat i nepřátele…no a starým dobrým Gandalfem se dá ukočírovat ohrožení.

      Krásný rozměr tomu dodává Denethor A Henemarth (resp. Něco poví země). Člověk ví, co ho čeká a může se na vše připravit.

      Říkal jsem si, že by bylo zajímavé zkusit tenhle scénář bez sféry tektiky a vida, jde to 😉

    9. Byla to dlouhá hra… horský zlobřík a zmije lezli ze Skalbalu, hrdina Glorfindel skončil v pasti a následně na ohýnku, ale nakonec jsme nastřádali dostatek spojenců abychom to zvládli i bez Gandalfa aní Drsmed (toho jsme hledali v Dubině opravdu dlouho až nám nebyl skoro platnej, ale dařilo se). Celkem pět zlobříků pod kytičkami a hrozných 261 bodů, ale zmáknuto 🙂

    10. Nebylo to snadné ale porazil jsem zlobry i sólo. Použil jsem kombinaci hrdinů, Aragorn/ Glorfindel/ Bifur je to sice třibarevné ale diky Celebraininu kamenu pro Aragorna a Bifurove abylite neni problem s barevnosti zdrojů Startovní ohrožení je 24 což umožní i parkrát vyslat Glorfindela na úkol i bez světla bylo to vcelku snadné. Diky pisni řeky jsem si mohl perfektně plánovat úkol abych se do druhé části nedostal moc brzy.

    Napsat komentář: wenoush Zrušit odpověď na komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.