Rating: 8.42/9. From 12 votes.
Please wait...

,,Toho jitra nic netušící Bilbo uviděl před sebou jenom nějakého starce s holí. Stařec měl vysoký špičatý modrý klobouk, dlouhý šedivý plášť, stříbrnou šálu, přes kterou mu až pod pás splýval bílý plnovous, a obrovské černé boty.“- Hobit, Neočekávaný dýchánek

A o tomto starci s holí si teď něco povíme. Gandalf mě vždy ohromí, ať už při čtení knihy, nebo při hraní karetní hry. Kde se ale onen Gandalf vzal?

Neznám nikoho, koho by Gandalf nezaujal. Je v něm něco přesahujícího. Když začal Tolkien psát Hobita, slovo Hobit a první věty knihy mu jen tak bezprostředně vyskočily na papír při opravování maturitních písemek. Ale až Gandalfem však celý příběh ožívá. Z pohodlného a rutinního života Bilbo Pytlíka se stává jedno velké dobrodružství. A tak je to skoro se všemi, kterým se Gandalf objevil v životě. Kde se ale Gandalf vzal v životě profesora Tolkiena? Nad inspirací pro postavu Gandalfa se zastavil David Day ve své knize ,,Tolkienův prsten“, kde vedle sebe staví severskou mytologii a Tolkienovu středozem.

,,Ódin byl nejvyšším bohem vikinské kultury. Byl to Bůh, básník, kouzelník, válečník, šejdr, černokněžník, mystik, šaman a král. Ódin je také nejdůležitější postavou všech mytologií, z nichž Tolkien čerpal inspiraci při psaní pána prstenů. V postavě Ódina vidíme oba Tolkienovy velké mágy: Gandalfa Šedého i Pána prstenů Saurona.“

David Day: Tolkienův prsten

gandalfvisit

Když se podíváte na vyobrazení Ódina, objevují se dva typy postav. Jedna z nich ve válečné zbroji, s přilbicí okřídlenou a s kopím. Druhá z nich má na sobě obnošený plášť, dlouhý plnovous a hůl. Není Vám trochu povědomá? Postavu severského Ódina rozdělil Tolkien ve svém díle na aspekty dobra, jenž ztvárňuje Gandalf, a aspekty zla, jenž ztvárňuje Sauron.

Nabízí se však ještě hlubší inspirace pro postavu Gandalfa. Švýcarský psycholog C.G.Jung popsal v rámci lidské psyché archetypy, jakési původní vzory nebo snad rozměry našeho bytí. Tolkienův svět je jimi bohatě protkán. Gandalf představuje archetyp moudrého starce. Ten na nás promlouvá ze všech dobrých čarodějů a pohádkových dědečků, s plnovousem, holí, nadhledem, životní moudrostí a všeprostupujícím klidem. Nejedenou jsem četl názor, že síla Tolkienova díla je právě v tom, že nabízí čtenáři moderní doby kontakt s archetypální zkušeností. Každý z nás někdy potřebuje dobrou radu, jistotu a oporu člověka, jehož šediny a hůl napovídají nesčetné zimy, které zažil. Každý z nás prostě někdy potřebuje potkat Gandalfa!

Gandalf v Tolkienově díle ,,Gandalf byl jeden z čarodějů neboli Istari, kteří měli pomáhat lidu Středozemě v boji proti zlu. Ve skutečnosti byl Maia, ale to ve Středozemi věděli jen ti nejmoudřejší. Jeho původní jméno ve Valinoru bylo Olórin, ve Středozemi byl znám mnoha různými jmény: na severu Gandalf (“elf s holí”), mezi elfy a v Gondoru Mithrandir (sindarsky “šedý poutník”), na jihu Incánus, mezi trpaslíky Tharkûn. Protože byl často poslem nepříjemných zpráv, byl občas nazýván i Gandalf Sýček nebo Láthspell (rohansky “Zlá zvěst”). Přišel jako poslední z pěti Istari (ostatní byli známi jako Curunír (Saruman), Aiwendil (Radagast), Alatar a Pallando). Na rozdíl od svých druhů si nikdy nezřídil stálé sídlo, ale neúnavně putoval po světě. Jako všichni Istari měl vzhled starého muže (působil ještě o něco starší než jeho společníci. Měl dlouhé bílé vlasy a vousy a husté obočí.“ ,, Gandalf, jako jediný z Moudrých, si oblíbil hobity. Zajímal se o ně a čas od času navštěvoval jejich Kraj. Od nich se také naučil zvyku kouření dýmkového koření. Gandalfa si hobiti cenili hlavně pro jeho ohňostroje, které dělal u příležitostí různých významných oslav. Jinak měl spíše špatnou pověst, neboť často svým vlivem způsobil, že některý z poklidných hobitů se vydal hledat dobrodružství…“

Encyklopedie Angresnost

fantasy_art_odin_mythology_ravens_gods_paganism_1600x900_59698

Gandalfem to vše začalo. Ještě než uspořádal u Bilba nečekávaný dýchánek, přemluvil Thorina, aby s sebou vzal Bilba k Osamělé hoře. Gandalf nechyběl při Frodově rozhodnutí nést prsten do Mordoru, stejně jako při bitvě na Pellenorských polích. Doprovází nás ve svých krátkých návštěvách napříč celým dílem.

A právě od tohoto popisu se vydáme k samotné kartě Gandalfa ze základní sady. Záměrně píšu ,,ze základní sady“, protože expanze Hobbit, kterou je zakončen blok Khazad-Dum, nám přinese druhou kartu Gandalfa, který nám ze hry hned tak nezmizí…ale o tom až jindy.

Gandalf – karta spojence ve hře PP LCG

LOTR_LCG_CORE_Cards_final_CZ130

Gandalfovy hodnoty přesahují ve všech ohledech všechny hrdiny a spojence, ovšem s jedním zásadním omezením. Gandalf ,,šedý poutník“ rychle přijde a zase odejde. Tak, jak už to mají poutníci ve zvyku. Jeho krátká návštěva však hru často obrací v náš prospěch. Cena za Gandalfa je vysoká, nicméně ne až tak. Pět zdrojů obvykle znamená dvě kola. Navíc v tom prvním kole může červená pozastavit vývoj hry Rychlým úderem (ZS 35) nebo Parádou (ZS 34), modrá si nechá v záloze Zkoušku vůle ZS 52) nebo Ukvapený úder (ZS 48). Zelená jeden zdroj zužitkuje na  Tajné stezky (ZS 66) nebo Radagastovu mazanost  (ZS 65). A fialová? V té se hraje Gandalf jedna radost. Díky Zákeřnému útoku (ZS 23) máme kombo, kterým v jedno m kole přijde Gandalf a v druhém taky. Jeho ,,menu“ tak využijeme dvakrát. Díky titulu Správce Gondoru (ZS 26) navíc pět zdrojů neznamená tolik jako pro ostatní sféry vlivu.

Kouzlo Gandalfa je v jeho univerzálnosti. Síla vůle 4 znamená pro červenou sféru, že se konečně posune na úkolu. Útok 4 znamená pro modrou, že konečně dorazí dotěrné spojence. Obrana 4 nás až tak netěší, protože Gandalf tak jako tak odchází, vhod vak přijde, chceme li pokrýt útok Horského obra (ZS 82). Pokud se podíváme na Gandalfovo ,,menu“, univerzálnost vzrůstá. Při příchodu Gandalfa do hry se rozhodujeme pro jednu z následujících možností: líznout si tři karty, udělit 4 zranění jednou nepříteli nebo snížit ohrožení o 5. Zde nám neutrální sféra doplňuje vše, co chybí. Zelená nelační po kartách, ale za to uvítá snížení ohrožení nebo přímá 4 zranění nepříteli. Červená nelační po zraněních, ale uvítá karty a rovněž redukci ohrožení. Pro modrou jsou 4 pecky slušný ohňostroj! Gandalfa lze srovnávat s efekty karet, jakými jsou Bohatství Lórienu ZS 64), Uvítání Galadhrim (ZS 46) nebo Thorondorův dědic (KEM 75). Avšak nesrovnatelná je jeho použitelnost napříč sférami, stejně jako možnost volby efektu, který zrovna potřebujeme. I přes to, že každá sféra dostane ,,silnější“ karty podobné Gandalfovu menu, díky možnosti volby a neutrální sféře bude stále nedocenitelným spojencem.

Hrajeme-li balíček s hrdiny z různých sfér, otevírá se větší pole působnosti pro Gadalfovo využití dle konkrétní situace ve hře. Vždy ho oceníme ve střetu s Dítětem Ungolitahy (ZS 76), s Horským obrem (ZS 82), Nazghulem z Dol Gulduru (ZS 102). Gandalf ,,sýček“ pro nás tedy není zvěstovatelem zlého času, ale naopak nezbytným spojencem v těchto zlých časech. A tak je často dobré nechat Gandalfa hezky v záloze, na zlé časy.

Jednoduše je Gandalf vždy jasnou stálicí v balíčku. A protože jednou nikdy nestačí, fialová zařadí Zákeřný útok (ZS 23) a červená doplněk Vynesen do výše (SnS 29). Při něm však opakovaně platíme plnou cenu, což nás ve hře může hodně zbrzdit. Gandalf je kartou, která umí zachránit hru.

Myslím si, že se tvůrcům povedlo v této kartě krásně skloubit Gandalfovu roli v Tolkienově světě. Gandalf nikdy nezůstává dlouhou. Pomáhá řešit beznadějné situace, ať už jde o nalezení směru cesty při odchodu z Roklinky nebo v zatuchlé Morii, zastavení démonického Barloga na můstku v Khazad Dum nebo útěchu a naději zoufalých obránců Minas Tirith.

Abychom nezůstávali jen u Gandalfa, zmíním i třetího z Istari, který se v LOTR LCG objeví. V expanzi ,,Voice of Isengard“, tedy Hlas železného pasu, dostane svou kartu Saruman. Objeví se tak spojenec, jehož zrádnost je přenesena do hry stejně tak trefně, jako Gandalfova moudrost. Je se na co těšit! Ve skrytu duše doufám, že i Radagast dostane kartu, která bude hratelnější, než je dosavadní verze.

Sepsal pro vás Jezdec na Soudku

Originální znění karty v EN:

Gandalf

Type: Ally Sphere: Neutral
Cost: 5
Willpower: 4 Attack: 4 Defense: 4 Hit Points: 4
Istari.
At the end of the round, discard Gandalf from play.
Response: After Gandalf enters play, (choose 1): draw 3 cards, deal 4 damage to 1 enemy in play, or reduce your threat by 5.

Set: Core Number: 73
Quantity: 4
Illustrator: Lucas Graciano

Sdílej kartu s přáteli !

    12 thoughts on “Gandalf (ZS 73)”

    1. Jedinečný spojenec, bez kterého bychom si Středozem nedokázali představit. Jednou se objeví a zase zmizí, ještě že jej v balíku alespoň 3x zastoupený nebo jej můžem využít i přes Zákeřný útok. Super karta, super spojenec!

    2. Tak tohodlejc cápka má rád každejc.Přinde,zakouzlí,zabojuje a odejde jak pára na hérncem :-D.Nedoporučuje ho do balíku snad každejc potentonoc od Melžnejch hor po Mordor :-D.

    3. Ahoj, když ke Gandalfovi připojím kartu Vynesen do výše a v poslední fázi v akci hráčů ji použiji, tak Gandalfa vrátím zpět do ruky a nemusím ho na konci kola odhazovat, je to tak? Děkuji za potvrzení.

    4. Soutěž
      Gandalf je stejný jako ve filmu..všichni na něho čekají..on nikde…najednou se objeví, udělá něco zajímavého (většinou to hodně pomůže), a hned zase zmizí 🙂

    5. SOUTEZ:
      Unikatna karta ktoru hrac s kupenou iba zakladnou hrou bude tuzobne ocakavat. Vacsinou ale Gandalf fajci dymku a na hraca prdi. Takze ho budete vela hier cakat ale on nepride 😀 UBER kombo so zakernym utokom dokaze hracovi dost pomoct. Treba si ale dat pozor na zdroje Gandalf je drahy ako obed s vysokohorskou prirazkou a preto je vhodne, ak sa nan nechce hrac len pozerat ked ho do tej ruky po dlhom cakani dostane, zaistit si dostatok zdrojov prostrednictvom doplnku Spravca Gondoru. Ked to ale vsetko klapne vacsinou to znamena uspesny koniec scenara a to je potom zuzo.

    6. SOUTĚŽ

      Jedinečný a luxusní spojenec. Je z neutrální sféry což je výhoda. V hracím balíčku používám 3 kopie Gandalfa, pro větší pravděpodobnost, že příjde. I tak se na mě někdy vykašle, ale někdy přijde v pravý moment a zachrání mi doslova prdel 😀 Má výborné schopnosti a luxusní reakce: snížit své ohrožení, tahat karty, udělit zranění, zvýšit sílu vůle a použít ho v boji. Jen škoda, že na konci kola, musí opustit hru. Pro vícenásobné použití je dobré combo využít Zákeřný útok.

    7. SOUTĚŽ
      Gandalf! Snad ne ten Gandalf, co dělával tak skvělé ohňostroje? Ano, je to on a umí mnohem víc! Je to drahý spojenec, ale neocenitelný a toužebně očekávaný. Celou hru si na něj škudlím a vyhlížím jeho špičatý klobouk…

    8. SOUTĚŽ
      Tak tento starký dokaže zmeniť vývoj celej hry. V zakladnej sade jediná neutralna karta a určite by v každom balíčku mal figurovať 3 krát. Najhoršie je,že niekedy sa ho celu hru nedočkáte ale tak to už nie je jeho chyba ale musí mať človek trošku štastie.

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.