Pán prstenů LCG se už stal hodně populární hrou. Řada lidí si již nepochybně vyzkoušela českou nebo anglickou verzi a začíná se pomalu porozhlížet, kudy dál po zvládnutí tří scénářů z Core Setu (Základní sady). Jenže pokud si dnes dáte do vyhledávání produkty ke hře, vyvalí se na vás desítky expanzí různého typu, a na fórech se pravidelně objevují dotazy, jakým způsobem svoji sbírku začít obohacovat. Tento článek by vám snad mohl pomoci se zorientovat, poskytnout nějaké rady, a vzhledem k tomu, že se jedná o recenzi, připojím i pár osobních postřehů, co které cykly přinášejí z hlediska mechanik a zábavnosti.

obal 2


JEDNOTLIVÉ TYPY EXPANZÍ

1. Core Set

Na začátku všeho stojí Core Set, bez kterého hra není hratelná. Naleznete v něm 12 karet hrdinů (pro každou sféru 3) a dostatek hracích karet na 4 přednastavené hrací balíčky, pro každou sféru jeden. Každá sféra má své silné stránky, ale i vyložené slabiny, což se u těchto balíčků projeví velice brzy, a vám se s nimi podaří odehrát úspěšně maximálně první nejlehčí scénář. Na další scénář už bude potřeba balíčky stavět, upravovat, kombinovat sféry a trochu si se vším vyhrát, aby měl člověk šanci být aspoň trochu úspěšný. Scénáře Core Set přináší celkem tři, ale karty ze základní sady jsou zároveň stavebním kamenem pro následující sérii malých rozšíření (Adventure packů).

2. Adventure packy

Adventure Packy jsou malá rozšíření, která obsahují vždy 60 karet. Z toho 28 karet jsou karty hráčské, které slouží pro doplnění a vylepšení hráčských balíčků a umožňují stále nové a nové kombinace vašich karet. To hlavní je ale zbylých 32 karet, které vytvoří nový scénář a dávají možnost zažít zcela nová dobrodružství. Adventure packy vycházejí vždy v sériích po šesti kusech, bývají dějově provázány a vytvářejí příběh a také hráčské karty jsou designovány v rámci jednoho cyklu a navzájem se doplňují. Pozor! K zahrání těchto dobrodružství vždy potřebujete nějaké předchozí deluxe rozšíření nebo základní sadu, kterou tato malá rozšíření doplňují!!!

3. Deluxe expanze

Jakmile se uzavře nějaký cyklus Adventure packů (malých rozšíření), objeví se další rozšíření větší. Přináší jak hráčské karty, tak karty scénářů a vytvoří základ pro novou sérii dalších Adventure packů. Karty tedy vycházejí vždy v cyklech 1 deluxe expanze + 6 Adventure packů, přičemž při pořizování těchto cyklů se nemusíte držet pořadí, ani pro novější cykly nepotřebujete cykly starší (ale potřebujete Core Set).

4. Saga expanze

Saga expanze jsou samostatná větší rozšíření. Tématicky vycházejí přímo z knih a převyprávějí jednotlivé nejvýznamnější události. Obsahují hráčské karty i 3 scénáře, ale nejsou doplňovány žádnými menšími rozšířeními a fungují tak naprosto samostatně.

5. Print on demand

V tomto případě se jedná o menší rozšíření vycházející u příležitosti významných herních událostí (jako například GenCon) a přinášejí vždy jeden samostatný scénář. Od Adventure packů se liší tím, že obsahují opravdu jen scénáře, takže zde nenajdete ani nové hrdiny, ani jiné hráčské karty, a jsou naprosto samostatné, takže k jejich odehrání nepotřebujete žádnou jinou předcházející expanzi. Zároveň je třeba podotknout, že jejich náročnost je výrazně vyšší a jsou určeny pro zkušenější hráče.

6. Nightmare decky

Pro ty hráče, kterým se základní obtížnost zdá příliš nízká, je zde možnost dokoupit si k již vydaným scénářům staršího data tato „vylepšení“. Karty z těchto rozšíření nahradí odpočinkovější karty z Encounter decku a výrazně, opravdu výrazně navýší obtížnost. Zároveň starší scénáře hodně obměňují z hlediska herních mechanik, takže zůstává jen základní princip (a někdy ani ten ne) a dostáváte tak v podstatě scénář zcela nový.

ring


JAK TEDY POSTUPOVAT PŘI ROZŠIŘOVÁNÍ SBÍRKY

Tohle je dost ožehavá otázka a názory se mohou lišit (a možná se alternativy objeví v diskuzi pod článkem), nicméně moje rada je: postupujte chronologicky a jděte po celých cyklech. V podstatě si projdete celým vývojem tak, jak hra vznikala, jak se rozrůstala a zažijete ji takovou, jaká byla v daném čase zamýšlena. Technicky není problém některý cyklus přeskočit a vybírat si cykly třeba podle oblíbeného tématu (Morie, elfové…), a tedy skočit z cyklu Shadows of Mirkwood rovnou do Heirs of Numenor, nicméně dá se říct, že s postupem času se scénáře stávají těžšími, takže třeba uvedený cyklus Heirs of Numenor patřící k tomu nejtěžšímu bude takto mnohem obtížněji hratelný.

Jinou variantou je zaměřit se po Core Setu na Saga expanze. Nedostanete sice tolik hráčských karet, nicméně těchto několik kusů drží výborně pohromadě a získáváte příběhy, které se věrně drží knih, navazují na sebe jako kampaň (viz později) a nevyjdou tak draze jako série malých rozšíření.

Z jiných LCG jsou možná hráči zvyklí upřednostňovat Deluxe expanze, které přinášejí hráčům nejvíc v poměru cena – výkon, což ale v Pánovi prstenů neplatí díky tomu, že Deluxe jsou provázány s Adventure Packy a volbou pouze Deluxe expanzí tak vlastně nemáte nic uzavřeného – ani hráčské balíčky, ani příběhy.

A na závěr. Pokud nepatříte ke zkušeným hráčům, z počátku se asi vyhněte Print on Demand balíčkům a Nightmare deckům.

ring


POPIS JEDNOTLIVÝCH ROZŠÍŘENÍ

Nejprve pojďme na jednotlivé cykly tak, jak následovaly po sobě. Poznámky ke starším cyklům budou opravdu jejich recenzemi, takže se pokusím uvést to, co je na nich z mého úhlu pohledu nejzajímavější a kde třeba pokulhávají, ale jistě se najde řada hráčů, kteří s tím třeba souhlasit nebudou. U expanzí novějšího data je možné, že s nimi ještě nebudu mít osobní zkušenost, ale zapíšu alespoň základní fakta (kde se odehrávají, jaká témata přinášejí a podobně). Měl bych v úmyslu tuto recenzi průběžně doplňovat jednak o čerstvě vycházející expanze i o dojmy z těch, která jsem v době psaní neměl obehraná.

A. Velké uzavřené cykly

1. Cyklus Core Set + Shadows of Mirkwood (Stíny Temného hvozdu)

Na Core set navazuje série šesti dobrodružství s názvem Shadow of Mirkwood. Z hlediska hráčských karet se jedná hlavně o rozvíjení základních mechanik pro jednotlivé sféry. Nečekejte, že po první sérii budete moci postavit nějaké tematické balíčky (zvlášť pro hru jednoho hráče), ale výrazný prostor dostávají Orli (Eagles) pro Tactics sféru a Rohani pro Spirit sféru.

Z hlediska děje jde o hledání Gluma, jeho zajetí a dopravení do Temného hvozdu. Tak je třeba najít jeho stopy (získat objective karty z encounter balíčku a udržet je na svých hrdinech), porazit čtveřici opravdu drsných obrů (2), vyléčit a co nejrychleji dopravit zraněného orla do Rhosgobelu (3). Ve čtvrtém (asi nejméně zajímavém) příběhu je třeba procházet lokace při opětovném hledání Gluma a nakonec ho dopadnout v Mrtvých močálech (5). Návrat do Temného hvozdu je pak závěrečným vyvrcholením, kde jde opravdu o všechno – drsní nepřátelé, závod s časem, prudce rostoucí ohrožení, možnost jednorázového a okamžitého selhání při jeho pokusu o útěk.

1. The Hunt for Gollum (Hon na Gluma)

2. Conflict at the Carrock (Střetnutí na Skabaldu)

3. A Journey to Rhosgobel (Cesta do Rhosgobelu)

4. The Hills of Emyn Muil (Kopce Emyn Muil)

5. The Dead Marshes (Mrtvé močály)

6. Return to Mirkwood (Návrat do Temného hvozdu)

2. Cyklus Khazad-Dûm + Dwarrowdelf (Trpasluj)

Celý cyklus plně rozvíjí trpaslíky a všechno, co s nimi souvisí, a to napříč sférami vlivu. Z tohoto cyklu tak získáte dostatek trpasličích hrdinů z různých sfér, řadu pomocníků, události i attachmenty speciálně pro trpaslíky a podobně. Trpasličí téma je přitom jedno z nejsilnějších ve hře a vhodně postavený trpasličí balík je schopný si poradit s většinou scénářů i z pozdějších cyklů.

Tematicky se takřka celý cyklus odehrává v Morii a autorům se tady povedlo podle mne nejlépe provázat mechaniky s dějem. Jedním příkladem za všechny je možnost použití pochodně, kdy lze položit 3 žetony postupu na jakoukoliv Dark lokaci, jenže následuje odhalení vrchní karty encounter balíčku, a pokud narazíte na nepřítele, jde tento nepřítel rovnou do hry. Pěkné herní dilema – můžete pomalu tápat tmou nebo si posvítit do temných zákoutí jeskyně či propasti, ale tím riskujete, že světlem k sobě přilákáte nechtěné nepřátele.

Scénáře jsou opět pěkně různorodé. Hned dvakrát unikáte před Balrogem (KD3, 6), jste zavaleni hordami nepřátel v sedmém patře Morie (KD2), pokoušíte se dostat přes vrchol Rudorohu, zatímco proti vám vane sněžná bouře a ztěžuje vám postup (1), doprovázíte Arwen do Roklinky (2) či hledáte cestu Durinovými dveřmi včetně hádání hesla, zatímco se na vás valí chapadla (3). Scénáře přitom přinášejí řadu originálních myšlenek, například ono hádání hesla pro vstup do Morie, rozdělení družiny, kdy chvíli musí hrát každý hráč sám za sebe (5) či závěrečné svržení Balroga do propasti (6).

1. The Redhorn gate (Brána Rudorohu)

2. Road to Rivendell

3. The Watcher in the Water

4. The Long Dark

5. Foundation of Stone

6. Shadow and Flame

3. Cyklus Heirs of Numenor + Against the Shadow

Tento cyklus se dějově celý přesouvá do Gondoru, který je pod těžkým náporem skřetích vojsk. Zřejmě hlavní změnou v oblasti mechanik je to, že pro postup na průzkumu se ne vždy používá vůle (willpower), ale na některé části scénářů se používá útok (attack) nebo obrana (defense), pokud se zrovna bráníte v obležené pevnosti nebo útočíte na nepřátele, což hezky vystihuje bitevní atmosféru některých scénářů (a může se jednat o hospodskou rvačku nebo velkolepou bitvu celých armád). Tentokrát je všech 9 scénářů provázáno do jednoho velkého celku, jedná se vlastně o dlouhý (fiktivní) příběh o devíti dílech. Co je třeba ještě zdůraznit, je to, že se výrazně zvyšuje obtížnost jednotlivých scénářů.

Řadou změn projdou i samotné hráčské balíčky. Už samotný charakter jednotlivých scénářů vyžaduje určitou změnu, protože roste význam karet umožňujících dostat se přes bitevní části scénářů. Vedle zmiňovaných Gondorských najdeme také nový trait Outlands, kde jednotliví spojenci zvyšují základní charakteristiky ostatním postavám s tímto traitem. Zajímavou možností je balíček Rangerů, kteří drží své nepřátele v oblasti odhalení (Staging Area) a kladou do ní pasti s různými nemilými důsledky pro ty nepřátele, kteří se do nich chytí. Celkově také došlo k podpoře jednobarevných balíčků, které už jsou schopny si s řadou scénářů poradit, a to každý svým vlastním způsobem za využití svých nejsilnějších zbraní.

1. The Steward´s Fear

2. The Drúadan Forest

3. Encounter at Amon Dîn

4. Assault on Osgiliath

5. The Blood of Gondor

6. The Morgul Vale

4. Cyklus Voice of Isengard + The Ringmaker

Popis tohoto cyklu bude z mojí strany již trochu stručnější, protože jsem ho sám ještě neměl možnost vyzkoušet, ale některé obecné informace se snad budou hodit i tak. Vše se tentokrát přesune do oblasti Železného pasu v době, kdy Saruman ještě zcela nepropadl silám zla, a Saruman nebo Gríma se tak možná trochu nečekaně stane jednou z vašich možností, koho povolat do svého balíčku. Společně s nimi se objevují nové karty pro Rohany (zejména z Tactics sféry) a také řada elfů se zcela novou taktikou vyskakování z ruky a opětovným vracením se zpátky. Najdeme zde i enty či orli. Byť se jedná o silně subjektivní záležitost, zdá se mi, že kvalita ilustrací zde šla výrazně dolů, zejména u některých hráčských karet.

Co jsem měl zatím možnost zjistit, tak jednou z hlavních věcí, kterou zde chtějí designéři „tvrdě trestat“, je zákopová taktika s řadou karet na ruce, takže podporují co nejrychlejší plnění některých scénářů a trestají dobírání karet na ruku.

1. The Dunland Trap

2. The Three Trials

3. Trouble in Tharbad

4. The Nin-In-Eilph

5. Celebrimbor´s secret

6. The Antlered Crown

5. Cyklus The Lost Realm + Angmar Awakened

Hlavním pilířem děje budou tentokrát Dunedaini a jejich neochvějná touha pronásledovat nepřátele a nevyhýbat se střetům s nimi.

Jednou z novinek jsou vedlejší úlohy, které mohou být součástí jak hráčského balíčku, tak Encounter decku, a jejichž splnění (na úkor úkolů hlavních, je třeba podotknout) přináší zajímavé výhody a nesplnění naopak výrazné komplikace.

1. The Wastes of Eriador


B. Saga Expanze

1. The Hobbit: Over Hill and Under Hill

Tato Saga Expanze popisuje zhruba první polovinu knihy Hobit. Přináší řadu hráčských karet (zaměřenou prioritně na trpaslíky) a novou sféru vlivu (Baggins sphere) s hrdinou Bilbem Pytlíkem použitelným pouze v těchto třech scénářích.

Z hlediska zábavnosti se jedná o jedny z nejzábavnějších scénářů. V prvním příběhu se střetnete se trojicí obrů, přičemž jednou z možností je pobít je (což ale není tak jednoduché, když postupně chytají vaše postavy do pytlů jednu za druhou), nebo se bránit a zdržovat tak dlouho, dokud neskončí noc (nedojdou karty v Encounter balíčku) a nezkamení. Po lehce obyčejném druhém scénáři pak přijdou na řadu hádanky z Glumem, kde si nemůžu pomoct, ale to řešení hádanek je tady prostě vynikající a znovu vyžaduje pečlivě postavený a naplánovaný vlastní balíček. Herně je pro mě tato expanze jednou ze suverénně nejlepších a o to víc mne mrzí styl ilustrací, které se zde objevují, kde děsivé skřety a monstrózní obry vystřídaly spíše infantilní příšerky, ale i to je otázka vkusu.

2. The Hobbit: On the Doorstep

Pokračování Hobita nás zavede do Temného hvozdu, kde je třeba se vypořádat s jedovatými pavouky, přičemž v jednu chvíli je na to Bilbo sám a musí zachránit své druhy v bezvědomí. Následuje putování k Osamělé hoře, kde se střetnete s drakem Šmakem, budete mu postupně vytahovat poklady z doupěte a budete čelit jeho opakovaným zuřivým útokům (komu se stalo něco podobného, co mně, tedy že Šmak zaútočil v jednom kole osmkrát a vybil celou armádu trpaslíků v jednom kole, ten ví, o čem mluvím). Poslední scénář je pak velkolepou Bitva pěti armád, kdy se musíte bránit na třech frontách a plnit hned tři úkoly najednou (a využívají se zde keywordy Battle a Siege zavedené v cyklu Heirs of Numenor).

Celkově je dvojrozšíření Hobbit jedno z nejpovedenějších a v druhém díle se znovu zlepšila i grafická stránka. Hobiti vycházeli zhruba v průběhu cyklu Dwarrowdelf (1. díl) a Heirs of Numenor (2. díl).

3. The Black Riders

Jedná se o první z šesti plánovaných velkých rozšíření, která by měla převyprávět celou cestu Prstenu ze Dna pytle až k Hoře Osudu. Prostá matematika prozradí, že se tedy bude jednat o 18 dobrodružství dohromady provázaných v jednu kampaň. Kampaň funguje tak, že byste měli postupovat se stále stejnou sestavou hrdinů, a pokud o některého hrdinu přijdete nebo se ho rozhodnete vyměnit, je vaše počáteční ohrožení v dalších scénářích o jedna vyšší. Zároveň v průběhu jednotlivých scénářů získáváte karty Výhod (Boon) a Břemen (Bruden), které jakmile je jednou zařadíte do svého nebo Encounter balíčku, stávají se jeho nedílnou součástí po celý zbytek kampaně. Vaše rozhodnutí na začátku tak může zásadně

ovlivnit úspěch na konci výpravy. K dispozici máte znovu novou sféru (Ringbearer) a hrdinu Froda, jehož je třeba chránit za každou cenu (a opět hratelného jen v rámci dané expanze).

Název napovídá, že se vše bude točit kolem Černých jezdců, skrývaní se před nimi, střetnutí na Větrné Hůrce a rychlého úprku se zraněným Frodem do Roklinky. Kromě samotného Froda najdete i všechny ostatní hobity společenstva a řadu dalších karet, které z hobitů udělají plnohodnotný a samostatně hratelný balíček.

Perličkou na závěr je, že některá z Print-on-demand rozšíření vydávaných u příležitosti významných herních akcí a která jsou následně i volně prodejná, zároveň rozšiřují mód kampaně a jsou do ní zařaditelná, takže (zatím) do prvních scénářů této Ságy se dá mezi první a druhý scénář zasadit hned dvojice samostatných dobrodružství. Počet „kapitol“ kampaně tak může zajímavě narůst.

4. Road Darkens

Bohužel zatím nemám odehráno, ale jedná se o pokračování předchozí ságy (zhruba v době druhé poloviny knihy Společenstvo prstenu). Prsten tedy bude putovat s družinou na jih, znovu se střetnete s Balrogem v Morii a nakonec dojde k rozpadu společenstva. Zajímavostí je určitě nový neutrální hrdina – Gandalf.

5. The Treason of Saruman

Další část se soustředí na Aragornovu cestu za záchranou unesených hobitů a přenese nás k Železnému pasu, do bitvy u Helmova žlebu a celkově k Rohanům.


C. Print-on-demand

Jedná se o samostatná scénářová rozšíření neobsahující hráčské karty a určené převážně pro zkušenější hráče.

Massing at Osgiliath

Scénář, ve kterém se skupina zvědů vydává za řeku do ruin Osgiliathu, aby zjistila, že se tam shromažďují obrovská vojska nepřátel, a musí se tedy vrátit zpátky. Podle toho, na kterém břehu se zrovna nacházejí, mohou nebo nemohou cestovat do různých lokací, nepřátel je celá řada a nepříjemné jsou hlavně efekty stínu. Na závěr se pak musí střetnout se samotným Nazghulem.

The Battle at the Lake-Town

Jde o bitvu v Jezerním městě se Šmakem, který je jediným nepřítelem v tomto scénáři a postupně se odhaluje ve třech různých podobách. Jinak je v balíčku řada lokací a událostí, které přiživují požár ve městě a hrdinové musí jednak porazit draka, a také zabránit spálení celého města.

The Stone of Erech

Zdá se mi, že tento scénář není tak složitý jako ostatní P-o-D, což ale může být tím, že jsem ho zatím hrál jen ve dvojici a nezkoušel ho solo. Cílem je zachránit chlapce Derufina, který se vydal do zemí nemrtvých (které nejde porazit pomocí útoku, ale musí se na ně útočit prostřednictvím vůle-willpower). Zároveň čas neúprosně postupuje, takže ve hře nastává soumrak, večer nebo půlnoc a podle toho, jaká je denní doba, jsou odstupňované síly nepřátel a událostí, se kterými se setkáváte.

The Old Forest

Print on demand rozšíření, které je možné včlenit do první Ságy (Black riders) jako celkově druhý scénář.

Fog on the Barrow-downs

Print on demand rozšíření, které je možné včlenit do první Ságy (Black riders) jako celkově třetí scénář.


D. Nightmare decky

Nightmare decky začaly vycházet postupně s určitým zpožděním jako doplňky ke starším edicím. Nesou vždy název příslušného scénáře (např. Journey along the Anduin Nightmare Deck) a nahrazují určitou část původních karet, aby zvýšily celkovou obtížnost. Neobsahují žádné karty hráčů.


Sepsal pro vás Libor

Sdílej kartu s přáteli !

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *