Rangers_of_the_North

Určite ste sa počas hry dostali do situácie, kedy ste si neboli celkom istí v ktorom momente presne zahrať určitú kartu udalosti, alebo spustiť akciu na karte v hre. Správne načasované použitie efektu karty môže znamenať zásadný rozdiel medzi víťazstvom a prehrou. Kolo sa skladá zo 7 fáz, v ktorých je hráčom umožnené hrať akcie, či už na začiatku, konci, alebo v priebehu fáze. Vedeli ste, že po odhalení kariet stretnutia vo fáze úlohy, ale ešte pred samotným vyhodnotením môžete hrať akcie? Ak to vyzerá, že budete na úlohe neúspešní, navýšite si silu vôle, alebo znulujete ohrozenie nepriateľa, alebo lokácie. Viete, že vo fáze boja pri útoku nepriateľa, hneď po odhalení karty tieňa máte možnosť hrať akcie? Týmto spôsobom zvýšite obrancovi silu obrany, alebo zamedzíte útoku iným spôsobom, a zachránite mu život.

priebeh kola pravidla

V pravidlách hry, na strane 30, je priebeh kola graficky znázornený. Stanovuje podrobnú štruktúru fáze a krokov hry. Slovo „podrobnú“ je dosť diskutabilné, lebo najmä fáza boja má viac možností na hranie akcií a reakcií medzi jednotlivými krokmi pri obrane a útoku na nepriateľa. V pravidlách je to podrobne opísané v časti venovanej fáze boja, ale v grafickom znázornení priebehu kola to nie je vôbec jasné.

Z tohto dôvodu som preložil referenčnú kartu priebehu kola, ktorú vytvoril Kirk Bauer v excelovskej tabuľke, ako šikovnú pomôcku pre hráčov kartovej hry Pán Prsteňov LCG. Môžete si ju vytlačiť, prípadne zalaminovať, a mať ju vždy pri hraní po ruke.

Nájdete v nej podrobne rozpísané jednotlivé fáze a ich kroky, popis kľúčových slov a stručný výpis základných pravidiel. Text je na 3 rozdielnych farebných pozadiach.  Každá farba znázorňuje rozdielne použitie akcií, reakcií a kariet udalostí počas hry.

Verím, že vám táto pomôcka spríjemní a uľahčí hranie tejto výbornej kartovej hry a tiež preniknete hlbšie do pravidiel.

Referenčnú kartu je možné stiahnuť >>zde<<, alebo na stránke www.temnyhvozd.wordpress.com.

priebeh kola excel pre web

Autor článka: pbch (Laco Bachratý)

Jak se vám líbí návod autora?

Sdílej kartu s přáteli !

    19 thoughts on “Priebeh kola – referenčná karta”

    1. Ahoj. Mám jen dotaz, omlouvám se jestli jsem s tím měl jít pouze do fóra, ale přijde mi to takhle jednodušší a efektivnější…
      V 3.2.píšeš : odhalení (odhal jednu kartu z balíčku odhalení vždy i když neplníš úkol)
      -pokud žádnou postavu na plnění úkolu nevyšlu, proč bych měl odhalovat kartu ???
      -viz. postup níže…
      V 3.4.píšeš : vyhodnocení úkolu (vyhodnocuje se vždy, i když není žádná postava vyslána plnit úkol)
      -opravdu mám pokaždé počítat sílu ohrožení karet v odhalovací části ?
      =pokud ano a pak tedy mám počítat i body vůle karet, které nejsou vyslány plnit úkol, proč vůbec mám postavy na plnění úkolu posílat…
      =z toho, že píšeš vyhodnocuj vždy i když neplníš úkol, plyne, že nikoho vysílat nemusím a stejně se úkol bude plnit… ?
      Příklad…hrál jsem zatím první hru a to s jedním hrdinou.
      -v momentech kdy jsem věděl, že nebudu moci nikým plnit úkol, protože jsem měl v napadení útočníka, na kterého jsem musel využít všechny možné postavy, tak jsem zkrátka plnit úkol nešel a čekal do fáze útočení. Nevyhodnocoval jsem tedy plnění úkolu a nepřidával žetony postupu/nepřidával jsem si stupně ohrožení, neobracel jsem kartu z balíčku odhalení….
      -v momentě kdy jsem porazil nepřítele, šel jsem plnit úkol, pak jsem obracel kartu z balíčku odhalení atd…

      Díky za info.
      Ahoj.

      1. Nemusíš posílat nikoho na úkol, ale pravidla stanoví, že i tak musíš odhalit kartu za hráče do oblasti odhalení, tímto ti roste ohrožení v oblasti odhalení a ty potřebuješ mít někoho vyslaného, aby tvoje vůle byla vyšší, nebo aspoň stejná s ohrožením v oblasti odhalení. Navíc potřebuješ plnit karty cílů, kde je nezbytné, aby jsi byl na úkolu úspěšný a tvá vůle byla vyšší. Pokud nikoho nevyšleš, tak ohrožení bude vysoké X (podle ohrožení v oblasti odhalení) a ty si budeš muset hodnotu X přičíst k ohrožení, čímž se rychleji dostáváš k hodnotě ohrožení 50, což znamená pro tebe konec. Hodnota vůle se počítá jen na kartách hrdinů a spojenců, které jsou poslané plnit úkol, takže když nikoho nevyšleš, tak je tvá vůle 0. Podívej se na videa Laca Bachratého na YouTube a uč se. Přeji mnoho štěstí a vytrvalosti 😆

        1. Ahoj. Díky za názor. Ale když čtu pravidla, tak ty udávají, že hra se hraje podle nějakých fází… pokud nějakou fázi chci hrát, tak postupuji dle toho jak v dané fázi postupovat mám… pokud ale fázi hrát nechci (nechci plnit úkol, nechci cestovat do lokace, nechci bojovat s nepřítelem co má vyšší/roven mému stupni ohrožení) tak zkrátka postup pro tuto fázi přeskakuji, stejně jako fázi samotnou. Pravidla při fázi 3.úkol, říkají, krok 1:hráč může určit, které postavy budou plnit kartu úkolu. (neříkají musí, říkají může). krok 2:poté (slovo poté dává v pravdu akci, které předchází krok 1=není nikdo vyslán plnit úkol=není poté…)….
          Zkrátka, nemyslím si, že by hra, která ti nabízí hrát za jednoho hrdinu, neumožňovala, hru úspěšně dohrát s jedním hrdinou. Když si zkusíš (já si to zkusil) hrát tak jak tady píšete, že i když nikoho na úkol neposílám, přesto obracím kartu, tak s jedním hrdinou odehraješ tak 6kol a povede se ti umístit max.4-6 bodů postupu na lokaci nebo úkol…když budeš hrát za Eowin, možná i víc…. A to mluvím o prvním scénáři hry, který má být nejlehčí….
          Když jsem to hrál tak jak to chápu já. Obracel jsem kartu jen když šel někdo na úkol. V momentě kdy nikdo nešel na úkol, ale šel do lokace, tak jsem kartu neobracel, protože to pravidla dle mého neříkají. Jiný rozdíl jsem v mém hraní zatím nenašel, tak jsem za 2 pokusy došel do úkolu 3B s tím, že jsem měl splněno 4/10 bodů postupu… to už mi přijde jako hratelný….kort když si vezmu, že si udělám balíček a nebudu hrát jen se základní sadou 30karet vč.Gandalfa…
          S jedním hrdinou ho zkrátka nemůžeš v každém kolem posílat plnit úkol, protože nejen, že sám toho moc nesplní, ale v momentě kdy ti přijde nepřítel a ty nemáš kým se bránit, tak ti hrdina zhyne hodně rychle.
          Nechci se hádat, jen si myslím, že pravidla doslovně neříkají to co tady říkáte vy, a zároveň nevylučují to co popisuji já…
          Díky, ahoj.

          1. Ahoj. Musím začať hneď otázkou. Prečo hráš iba s 1 hrdinom? Aj secrecy deck sa hrá aspoň s 2 hrdinami. Pravidlá ti povoľujú hrať s 3 hrdinami. Máš tak viac zdrojov za kolo, a ponúka sa ti viac možností v hre. Vo fáze úlohy vždy odhaluješ kartu za hráča, aj keď nepošleš nikoho plniť úlohu (vtedy je tvoja sila vôle nula). Wallis ti to zhrnul celkom presne. Keby si si vybral či preskočíš fázu úlohy, alebo nie, aký by mala hra zmysel? Nepribúdali by ti karty do oblasti odhalenia a ty by si budoval armádu spojencov.
            Anglické pravidlá hovoria: Fáza 3: plnenie úlohy, krok 2: odhalenie kariet stretnutia – “After each player has had the opportunity to commit characters to the quest, the encounter deck reveals one card per player.” V preklade: “Potom čo mal každý hráč MOŽNOSŤ poslať postavy plniť úlohu, odhalí balík stretnutia 1 kartu za hráča.” Anglické pravidlá sú základ hry. Ako to preložil blackfire si musíš vydiskutovať s nimi. 🙂

            1. Hoj. Na tvůj dotaz proč hraji za jednoho hrdinu je jednoduchá odpověď, protože pravidla mi to umožňují. Nemusíš vysvětlovat, že mám víc možností a zdrojů… i když ti za to děkuji 🙂
              K přeskočení (resp.k neposlání postavy) plnění úkolu mám většinou důvod ten, že potřebuji všechny postavy, které jsem do té /v té době mohl vyložit/vyložím k boji, nebo zkrátka proto, že čekám na zdroje, které mi umožní úkol plnit aniž bych byl pouze trestán zvyšováním úrovně ohrožení, vlivem záporného rozdílu bodů vůle vs bodů ohrožení na kartách v oblasti odhalení.
              Ano v tu chvíli zkrátka čekám a zbrojím, nebo pouze bojuji…
              Bylo by od tebe super, kdybys mi předvedl pomocí Youtube jak bys hrál za jednoho hrdinu se systémem odkrytí karty pokaždém kole… btw… proč by pravidla neříkala po každém kole odkryjte kartu z balíčku ohrožení…?
              Moc díky za diskuze… karty jsou super 😀 !!!!!

              1. Nemám potrebu hrať s 1 hrdinom, hra nie je na to stavaná. Tak máš možno šancu na víťazstvo jedine v 1.scenári, a aj to s odretými ušami. V tých ďalších si so samotným hrdinom ani šktrneš. Jednoducho, či hráš s 1, alebo 3 hrdinami, pravidlá hovoria odhaliť 1 kartu stretnutia za hráča v každej fáze úlohy. Samozrejme nikto ti nebráni hrať tzv.home rules, domáce pravidlá, ktoré sa tebe páčia.

    2. Ahoj, nejsem dostatečně fundován na to ti odpovědět, ale zkusím něco sesmolit 😛

      Osobně nechápu proč je v návodu napsáno od jednoho hrdiny. Nenapadá mě ani ve hře 4 hráčů, proč hrát jen s jedním..
      V odhalení se min. jedna (dle počtu hráčů) karta odkrývá VŽDY. Ta věta v závorce je spíše směřována na hru více hráčů, kde některý žádnou postavu nemusí poslat (ale stejně i za něj se odkryje ) .
      Pak by i otázka měla být spíše spíše : proč nevyslat žádnou postavu na plnění úkolu (žádná karta v odhalovači oblasti není), když se stejně minimálně jedna karta stejně odkryje. Nikoho neposlat, znamená zvyšovat si zbytečně ohrožení..
      Body vůle se počítají jen s karet, které se poslaly plnit úkol.
      Dá se to krapet obejít hraním v bodu 3.3 : Radagastova mazanost, Zvěd z havraního vrchu

      Jestli máš jen core set, nedokážu si to v začátcích bez Eowyn vůbec představit.

    3. No je pravda, že mě taky dost překvapilo, že v pravidlech je, že si můžu na začátku hry vybrat 1-3 hrdiny, s kterými budu hrát. S jedním hrdinou prostě nejde hrát, tak proč to tam vůbec dávali?

      1. Niekde na nete som tuším videl hrací balík s 1 hrdinom. Bol to Hirluin the Fair zo sféry velenia. Mal to zložené s outlandov, čo je moc silná záležitosť. Niektorí hráči s nimi odmietajú hrať. 🙂

    4. Ahoj chcem iba vediet, že či môžem zahrať v okne Akce aj viac rovnakých udalosti (napr: dvakrát zahraná Elrondova rada) ?
      Ďakujem.

      1. V okne pre akcie môžeš zahrať akýkoľvek počet akcií, aj dve rovnaké naraz, ak splníš podmienky pre ich zahranie. Výnimkou sú akcie s obmedzením na počet, ale to je na karte vždy napísané. Napríklad doplnok Ochránce Lórienu má limit 3 krát za fázu.

    5. Zdravím, nerozumím jedné věci…když nevyšlu ani jednu postavu na úkol, tím pádem úkol neplním, proč tedy potom musím počítat sílu ohrožení karet v odhalení a přičítat jí ke svému ohrožení? To se má dělat jen v případě, že je vyslání na úkol neúspěšné, ale když je nevyšlu na úkol, tím pádem ho neplním a nemůže být neúspěšný…hrajeme to podle pravidel a z nich jsme to takto pochopili, prostě když nevyšleme na úkol, nezvyšujeme si následně ohrožení, pokud nám to karta nepřikáže (Zatracení), máme tak dost postav na vypořádání se s nepřáteli a ohrožení si tak jak tak zvyšujeme na konci kola…děláme to tedy špatně? Podle toho jak to píšete tady…momentálně nemam po ruce návod, ale jsem si jistý, že to hrajeme v pořádku 🙂 Díky

      1. Blbost, jasně že to hrajete špatně. To by pak ohrožení na kartě setkání nemělo žádný smysl a už vůbec ne nějaké vyčerpání postav či hrdinů vyslaných na výpravu (taky by se mi líbilo mít na boj všechny postavy připravené a sekat nepřátele hlava nehlava). Jde o korporativní LCG, která je na principu deckbuldingu, kontrolingu ohrožení a hráčově taktice založena. Nemusíš posílat postavy na úkol, ale tím pádem máš sílu vůle 0 a riskuješ že přijde z balíku setkání něco s ohrožením (pokud zrada či cíl tak OK). Jde ale pak o to, že nepokročíš na kartě úkolu s žetony postupu, když nemáš žádnou sílu vůle při výpravě. Nevím, jak jste to hráli ale asi jste se moc ve scénáři daleko nedostali. Jen jste stáli na místě a sekali to co vyskočilo z balíku :-)))) Nějak žetony postupu musíš umisťovat, ne? Nic ve zlým, člověk se furt učí…. snad ti pravidla, web a Lacova videa více osvětlí. Hra je to dobrá, ale člověk si musí naučit princip

        1. odehráli jsme tímto stylem všechny scénáře až do Útěku z Morie, který hrajeme teď a párkrát se nám stalo, že jsme to nedali, na úkol jsme umisťovali žetony tak, že jsme šli na úkol, když se nám to zdálo výhodné a situace nám to dovolila, popřípadě pomocí Legolase a Čepele z Gondolinu, když jsme na úkol nešli a museli se věnovat boji…ty řekneš, že jsme sekali nepřátele hlava nehlava, a že by se ti to líbilo, ale když máš stůl plný nepřátel, tak potřebuješ postavy na obranu a nemůžeš je přece vyčerpávat na úkol, o kterém už dopředu víš, že se nedá splnit…přijde mi to jako blbost počítat ohrožení karet v oblasti odhalení a přidávat si to k vlastnímu ohrožení, když nejdeš na úkol…v návodu to ani není tak napsáno, tam sčítáš sílu vůle vyslaných postav a porovnáváš se sílou ohrožení, není tam nic o tom, že pokud nevyšleš, musíš to tak vyhodnotit taky…a neříkám, že na úkoly nechodíme, chodíme, když se nám to zdá vhodné a i tak se nám stane, že si musíme zvyšovat ohrožení z důvodu nějaké zrady, když nejdeme, většinou z důvodu obrany, je tam zase riziko, že se nám oblast odhalení zahltí lokacemi s vysokým rizikem apod., takže myslím, že jak to hrajem my není špatné a myslím, že to ani není proti pravidlům no 🙂

          1. Ahoj! Pravidlá hovoria, že vo fáze úlohy, v kroku číslo 3 “Vyriešenie úlohy”, hráči porovnajú celkovú silu vôle všetkých postáv vyslaných na úlohu s ohrozením všetkých kariet stretnutia v oblasti odhalenia. Ak nepošleš na úlohu nikoho, tvoja celková sila vôle sa rovná nule. Porovnanie však musíš spraviť vždy, aby si určil či si bol, alebo nebol úspešný na úlohe. Takže to hráte proti pravidlám. Používate akési domáce pravidlá a ak to nevadí vám, tak je to v pohode. nazval by som to, že sa jedná o určitý druh easy módu.

            1. já vim co se tam píše, a rozhodně vim, že se tam nepíše, že postavy musím vyslat a když je nevyšlu, i tak musim počítat, tudíž to chápu tak, že když postavy nevyšlu, rozhodl jsem se v daném kole úkol neplnit a tak tedy “přeskakuji” fázi hry, kdy vyhodnocuji úspěšnost/neúspěšnost úkolu 🙂 já nevim no, mně to přijde logické, když mi to ani návod v podstatě přímo nepřikazuje, že to tak mám vyhodnocovat 🙂 takto jsme se hru naučili hrát a hrajeme ji tak od začátku a baví nás to, takže účel zabavit hra tak jako tak splňuje a to je dle mého nejdůležitější, zkusíme si to zahrát tak, jak to píšete tady, ale hádam, že zůstaneme u naší verze 🙂 každopádně díky za odpovědi 😉

              1. Postavy môžeš vyslať na úlohu a nemusíš. Pravidlá však nehovoria, že ak tak neurobíš môžeš fázu úlohy preskočiť. Nakoniec aj tak MUSÍŠ porovnať silu vôle postáv vyslaných na úlohu s ohrozením v oblasti odhalenia. Tu ti pravidlá na výber nedávajú. A ak si neposlal na úlohu žiadnu postavu, dopočítaš sa k nule, lebo každé počítanie od nuly začína.
                Nikto vás za domáce pravidlá neodsudzuje, ak vám to tak vyhovuje, kľudne v tom pokračujte. Ver mi, že je to hratelné aj podľa pravidiel a ešte len vtedy hra získa ten správny náboj. 🙂

    6. Mne sa zas zda že táto fáza úlohy je dost potrebná hlavne kvoli efektom kariet zrad lebo potom karty stretnutia nemaju význam , ale zas na druhej strane sa mi nepáči v tejto hre že možeš hrať hru z maxilmálne troma hrdinmi v solo hre aj v hre viacerých hráčov(napr,dvaja hráči namiesto 6- 8 hrdinov). Ved predsa aj vo filmoch bola vždy vačšia družina na niektorom dobrodružstve.

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.