[RegUserOnly][/RegUserOnly]Černí jezdci je třetí z osmi plánovaných Saga expanzí, jejichž cílem je převyprávět celý příběh Bilba a Froda tak, jak byl zachycen v Tolkienových románech. První dvě expanze (Hobbit: Under Hill and over Hill a Hobbit: On the Doorstep) se zabývaly Bilbovým putováním k Osamělé hoře a Černí jezdci se již naplno noří do prvního dílu Pána prstenů – Společenstva prstenů.

Počínaje Černými jezdci mají hráči možnost nejen sehrát tři zbrusu nová dobrodružství, ale všechna je provázat do jedné kampaně. Hobbit ještě tuto možnost nenabízí. Samozřejmě se jeho šest scénářů dá odehrát a navázat na ně následujícími ságami, takže příběhově je vše v naprostém pořádku, ale dodatečná podrobná pravidla pro kampaň byla zavedena až v Černých jezdcích. Pojďme se na ně tedy podívat, než se vrhneme do prvního dobrodružství.

Ve všech dobrodružstvích máte k dispozici hrdinu Froda patřícího k unikátní sféře Fellowship. Na něj pak musíte umístit The One Ring. Jakmile by se stalo, že Ring-bearer (Frodo) opustí hru, hráči automaticky prohrávají, takže je třeba Froda, který se může zúčastnit dobrodružství jako čtvrtý hrdina, za všech okolností chránit. V případě, že hraje více hráčů najednou, pak Frodo „přebíhá“ na konci kola vždy k prvnímu hráči a hráči se tak o jeho kontrolu střídají mezi sebou.

Při hraní kampaně by se hráči měli snažit udržovat stále stejnou sestavu hrdinů, i když se přesouvají k dalšímu dobrodružství v příběhové linii. K tomu je motivuje pravidlo, že jakmile chtějí (nebo musí v případě, že byl hrdina zabit) hrdinu vyměnit, jejich startovní ohrožení v následující hře je o jedna vyšší než normálně. Každá změna hrdiny tak vede k průběžně rostoucímu ohrožení na začátku každé hry, což by se v pozdějších etapách příběhu mohlo šeredně vymstít.

Dalším prvkem kampaně jsou nové karty typu Boon a Burden. Boon jsou výhody, předměty a schopnosti, jimž se postavy během svého putování naučily nebo které získaly. Na konci každého dobrodružství je uvedeno, které z nich si hráči mohou zanést na svůj seznam a využívat v dalších scénářích. Tyto výhody mohou být ve hře již od přípravy každého dobrodružství, mohou být zamíchány v balíčku nebo se dokonce mohou zamíchat do balíčku střetnutí. Podobně jsou pak na tom Burden s tou výjimkou, že tentokrát se jedná o karty s negativním efektem na hráče a jejich postavy. Často se jedná o zrady s nějakým efektem a klíčovým slovem nápor, takže jejich zařazením do balíčku střetnutí si vlastně ztěžujete hry následující. Burden karty se dají získat volbou na konci nějakého dobrodružství nebo jako výsledek toho, jak hráči předchozí scénář sehráli.

To je samozřejmě jen stručný sumář principu hraní kampaně, pravidlově je vše podrobně ošetřeno, ale asi není cílem zde celá pravidla přepsat. Každopádně hráči si mohou zvolit, zda chtějí hrát hru v kampaň módu či jako soustavu na sebe nenavazujících dobrodružství, kampaň rozhodně není nijak povinná.


Black Riders - Chris Rahn

PŘÍBĚH

Prsten, který Frodo dostal od svého strýce Bilba, je ve skutečnosti Jedním prstenem. Po poradě s čarodějem Gandalfem se Frodo rozhodne odnést prsten do Roklinky Elrondovi. Frodo nejde sám, na cestě se k němu připojí jeho přátelé, ale nebezpečí si je najde mnohem dříve, než předpokládali. V Kraji se totiž objevili černí jezdci…

POPIS KARET ÚKOLŮ

1AB – Three is Company – 1 žeton postupu

Při přípravě hry se dá stranou karta lokace Bucklebury Ferry, jeden nepřítel Black Rider se umístí do oblasti odhalení a Dno pytle (Bag End) se stane aktivní lokací.

B stranu úkolu hráči nemohou splnit, dokud je lokace Bag End ve hře. Pokud nějaký hráč neuspěje v Hide testu, všichni Nazgulové v oblasti odhalení se střetnou s tímto hráčem a spustí se všechny povinné efekty z tohoto neúspěchu pramenící.

2AB –A Shortcut to Mushrooms – 14 žetonů postupu

Po odhalení B strany karty musí první hráč najít v balíčku střetnutí nebo odhazovacím balíčku Černého jezdce a dát jej do hry. Opět platí, že pokud nějaký hráč neuspěje v Hide testu, všichni Nazgulové v oblasti odhalení se střetnou s tímto hráčem a spustí se všechny povinné efekty z tohoto neúspěchu pramenící.

Navíc pokud v této části příběhu podstupuje nějaký hráč Hide test, přidává se k celkovému ohrožení započítávanému pro potřeby tohoto testu 1 za každého spojence, kterého daný hráč kontroluje.

3AB – Escape to Buckland (speciální)

Po několika blízkých střetnutích s černými jezdci je jasné, že pátrají právě po Frodovi. Jedinou nadějí na únik před nebezpečnými pronásledovateli je překonat řeku Brandyvínu. Musíte se tak dostat k přívozu dříve, než budete dopadeni.

Bucklebury Ferry se umístí do oblasti odhalení. Strana B dělá vlastně to samé, jako v případě karty 2B – znovu je třeba najít jednoho jezdce a ztracený Hide test vede k navázání všech jezdců na neúspěšného hráče. Pokud hráči uspějí v Hide testu, mohou umístit X žetonů postupu na nějakou neunikátní lokaci ve hře, přičemž X je dvojnásobek počtu hráčů.

 

MECHANIKA

Příběhově se tento scénář drží tématu neustálého skrývání se a prchání před temnými stíny, které dorazily do Kraje a na každém kroku pátrají po Frodu Pytlíkovi. Toto skrývání je zprostředkováno takzvanými Hide testy, které mají vždy nějakou číselnou hodnotu (většinou Hide 2). Jakmile má dojít k nějakému hide testu (podstupuje jej vždy jeden hráč a v případě hry více hráčů mu ostatní nemohou v plnění testu nijak přímo pomoci), musí skrývající se hráč vyčerpat tolik postav, kolik se jich rozhodne na plnění tohoto testu použít. Hodnota testu pak znamená, kolik karet je odhozeno svrchu balíčku střetnutí. Následně jsou porovnány hodnoty síly vůle pro test vyčerpaných postav a hodnota ohrožení odhozených karet. Pokud je hodnota vůle postav stejná nebo vyšší než hodnota ohrožení, test se vydařil. V opačném případě skončil test neúspěchem a jsou z toho vyvozeny určité důsledky diktované kartami ve hře. Hide test navíc přerušuje průběh hry a vytváří nové akční okno, ve kterém hráči mohou zahrávat akce, a to i poté, co jsou zahozeny karty z balíčku střetnutí. Hráč tak má možnost ještě dodatečně navýšit svoji sílu vůle, pokud se tak rozhodne a má k tomu prostředky, když vidí, že by jinak test nedopadl úspěšně.

To by tedy byly Hide testy a nyní se pojďme podívat na největší výzvu, jaké budete čelit – černé jezdce (Black Rider). V balíčku je najdete v celkem pěti kopiích, z čehož jedna začíná automaticky ve hře při přípravě hry. Při jakémkoliv přechodu do další části úkolu (tedy druhé a třetí) musíte povinně najít dalšího jezdce a dát jej do hry. Statistiky jezdců jsou v celku působivé (ohrožení 4, útok 5, obrana 4 a 6 životů) a jezdci jsou jedněmi z karet, které si vynucují ony Hide testy s hodnotou 2. Kromě toho mohou mít pouze Morgul doplňky, takže je nejde chytit do žádné pasti ani ničeho podobného. Navíc má Nazgul ještě povinný efekt: poté, co hráč ve střetnutí s černým jezdcem neuspěje v Hide testu, Black Rider podnikne okamžitý útok. Prostě jakmile se dobře neukryjete a jezdec si vás všimne, půjde po vás podle očekávání jako vzteklý.

  

Jakmile tedy pokročíte k nové kartě úkolu (znamená to, že máte nějaké postavy vyčerpané jeho plněním), nastupuje do hry nový jezdec a musíte dalšími postavami podstoupit Hide test proti dvěma kartám. Pokud se vám tento test nepovede, Nazgul k vám okamžitě nastupuje, ať chcete nebo ne, a navíc podnikne první útok následovaný druhým standardním ve fázi boje. Dobrý odhad toho, kdy a jakým způsobem splnit nějakou kartu úkolu je tak jedním z klíčových bodů tohoto dobrodružství. Rozhodně se nevyplácí rohanský styl hrrrr na ně, položím 20 žetonů postupu naráz a uvidíme. Právě ono kličkování mezi jezdci je podstatou tohoto dobrodružství. Kromě jezdců totiž na jiné nepřátele nenarazíte s výjimkou neškodných Evil Crow (Zlých vran). Jejich útočná síla s hodnotou 0 z nich dělá nepřítele z kategorie těch, se kterými si nemusíte poradit za každou cenu hned, jak to půjde, pouze pokud jsou ve střetnutí s hráčem, tento hráč musí připočítat 1 ke každé hodnotě Hide testu, který podstupuje (tedy odhaluje jednu kartu z balíčku střetnutí navíc).

Kromě těchto dvou nepřátel najdeme v balíčku obstojné množství lokací, přičemž dvě z nich mají přímý vztah ke splnění dobrodružství. První z nich je Dno pytle (Bag End), které začíná hru jako aktivní lokace. Disponuje nevídaným pozitivním efektem, kdy po jejím prozkoumání si může každý hráč líznout 1 kartu za každého Hobbita – hrdinu, kterého kontroluje, tedy klidně až 4 karty. Věc má jeden drobný háček. Jakmile položíte poslední žeton postupu na lokaci, zbývá už jen jeden žeton na příběh a pokud jej položíte také, máte hned ve hře dalšího Černého jezdce. Pokud jste se nezbavili toho prvního, máte tady hide test 2 a v případě jeho neúspěchu po vás jdou oba jezdci najednou, což znamená 4 útoky v tomto kole. Vyplatí se tak buď přečíst balíček střetnutí a úkol plnit tak akorát s přesností na jeden bod, anebo nechvátat a v klidu se zbavit nejprve prvního jezdce, než se poženete dál.

  

V balíčku se skrývá poměrně dost dalších lokací, které mají něco společného s plněním Hide testů. Pokud se hráči ubírají po široké zásobovací cestě (Stock Road), kde je na ně odevšad vidět, k celkové hodnotě Hide testu se přidávají ještě další dva body k ohrožení. K tomu, aby se na silnici odvážili, musí bavíc podniknout Hide test s hodnotou 1. Pokud jsou naopak uprostřed hustě zalidněné Green Hill Country, vcelku pochopitelně se cítí méně zranitelní a pokud se musí ukrýt, mají všechny postavy vyslané plnit Hide test sílu vůle o 1 vyšší. Pokud je aktivní lokace Woody End, je hodnota Hide testu o 1 nižší, a jak jsme viděli, co do činění s ní mají i vrány Evil Crows, pokud jsou ve střetnutí s hráčem.

Každopádně nejnebezpečnější Hide testy bývají v druhé části úkolu, kdy se k celkovému součtu odhozených karet ještě přidává 1 bod za každého spojence, kterého skrývající se hráč má (jedná se o efekt karty úkolu), a zde je tak velká pravděpodobnost, že si vás jezdec všimne. Čím víc spojenců, tím lépe se dá test absolvovat, to je pravda, ale zároveň taková dvacetičlenná skupina je hodně nápadná a ve venkovní krajině ji těžko schováte.

Než se podíváme na karty zrad, kterých je zde požehnaně, ještě nám zbývá druhá slibovaná lokace důležitá pro splnění celého dobrodružství, a to je přívoz Bucklebury Ferry. Je imunní vůči efektům hráčských karet a do hry nastupuje v poslední třetí části scénáře. Pro konečnou výhru není třeba umisťovat žádné žetony na kartu úkolu, stačí jen nastoupit na přívoz a nechat se převést na druhou stranu, tedy lokaci přívozu prozkoumat. Nemusí to ale být až tak jednoduché, jak se zdá. Předně do přívozu nejde nastoupit, dokud se ještě potulujete Krajem na pravém břehu řeky, takže pokud je ve hře nějaká neunikátní lokace, do Bucklebury Ferry nejde vůbec vycestovat. V případě, že se vám lokace nakupí v oblasti odhalení, podává vám částečně pomocnou ruku karta úkolu, díky níž můžete na některou neunikátní lokaci dát žetony postupy (dvojnásobek počtu hráčů), pokud uspějete v nějakém Hide testu, ale otázka je, zda se taková možnost naskytne. Jakmile nastane vhodná příležitost k cestě k přívozu, musí ještě první hráč uspět v Hide testu s hodnotou 3, protože přechod přes řeku by mohl být střežen Nazguly a opatrnosti není nikdy dost. Pokud se tohle všechno podaří, pak už zbývá jen položit na lokaci 9 žetonů a vystoupit na druhém břehu.

   

Pojďme se ale ještě podívat, jaké nečekané zrady vám mohou vaši cestu ztížit. Některé se točí kolem Hide testů, jako například Crawling Towards Him, která diktuje Hide test s hodnotou 2, a v případě neúspěchu musí neúspěšný hráč odstranit všechny své postavy z plnění úkolu. Tím pádem vám nejspíš skokově naroste ohrožení a celá taktika opatrného se plížení krajem je rázem ztracená. Podobný efekt má i karta Hunting for the Ring s klíčovým slovem zatracení 2 navíc. V jejím důsledku musí každý hráč vrátit jednoho nazgula, s nímž je ve střetnutí, do oblasti odhalení, nebo podstoupit Hide test 2. Poslední zradou související s Hide testem je Have You Seen Baggins?, která se přichytí jako doplněk s vlastností Okolnost na hrdinu s povinným efektem: zahoď tohoto hrdinu, pokud nějaký hráč neuspěje v Hide testu.

                        

Další zrady jsou už univerzálními komplikacemi, s nimiž se budete potkávat i v dalších scénářích, a většinou se vztahují k nazgulům. Nepříjemnou je rozhodně Piercing Cry, která vás donutí vyhledat v některém z balíčků jakéhokoliv nazgula a milosrdně vám dá na výběr, zda jej umístíte do oblasti odhalení či do střetnutí s prvním hráčem. Black Steed se pro změnu připojí k nazgulovi jako Morgul doplněk a sníží jeho hodnotu pro kontrolu střetnutí s hráčem o 10, čímž vám stíží váš vliv na to, jestli se s tímto nepřítelem chcete střetnout nebo ne. Horší ale je, že na konci fáze obnovení vám tento nepřítel znovu pláchne do oblasti odhalení, aby svým ohrožením 4 překážel i vašemu úkolu. Karty Lure of the Ring a Rode like a Gale v tomto scénáři nijak významně neškodí a spíš přináší jinou kartu prostřednictvím svého náporu, než aby vás otravovaly samotné.

Takže takové tedy bude dobrodružství Shadows of the Past. Oni všechny ty Hide testy a nutnost mít k dispozici postavy neustále připravené pro různé činnosti, kterých je více, než obvykle, vypadají děsivě, nicméně to zase tak strašné není, jak se podíváme v další kapitole.

 

JAK NA NĚJ?

Jak už zaznělo výše, důležité je mít postavy na velké množství různých činností – plnění úkolu, hide testy i boj. V Saga expanzi naleznete sympatickou sestavu Hobbitů – hrdinů Sam Křepelka (Sam Gangee), Smíšek (Merry) a Pippin, na něž na všechny lze umístit Fast Hitch (Pevný uzel) pro opětovné připravení hrdiny. Všichni mají velmi nízké hodnoty, takže vaše startovní hodnota ohrožení může začít na hodnotě 20, pokud si je vezmete všechny, čímž se dostáváte na hranici pro vynášení secrecy karet za zvýhodněnou cenu. Při takových číslech si můžete nazgula připustit k tělu jen tehdy, pokud chcete, připravit Sama a hobity vybavit kartami jako Hobbit Cloak nebo Dagger of Westernesse, takže pokud se něco nepokazí, můžete jet podle scénáře natáhnout si nazgula, líznout si kartu Pippinem a zlikvidovat nepřítele v tom samém kole a ani nemusíte čekat, až se vám sejde příliš podpůrných karet. Navíc plně fungující balíček se dá sestavit v podstatě ze ságy jako takové. K obecným radám pak patří pohlídat si nástup do druhé části, protože dva nazgulové najednou jsou velký problém, a v druhé části buď omezit počet spojenců, nebo být připraven na to některé z nich obětovat jako obránce, až se test nezdaří.

Samozřejmě tato sestava se nabízí kvůli tématičnosti, dostupnosti karet, i pokud nemáte komplet sbírku, i efektivnosti pro tento scénář, ale je samozřejmě možné použít ledacos jiného. Mně osobně se tito hobiti osvědčili v maximální možné míře a scénářem prošli většinou jako nůž máslem. Nevýhodou je absence sféry duchovna, ale její hlavní výhodu rušení efektů supluje Frodo s možností rušit efekty po odhalení prostřednictvím prstenu (můžete zaplatit 1 fellowship žeton zdrojů, vyčerpat prsten a zrušit kartu s efektem po odhalení, zamíchat ji do balíčku a odhalit místo ní kartu jinou), a se silou vůle na průzkum tento balíček také nemá vážnější problém. Kartu Neočekávaná odvaha (Unexpected Courage) pak nahradí a dokonce trumfne zmiňovaný Fast Hitch.

 

KAMPAŇ

Pokud hrajete režim kampaně, tak máte o něco složitější přípravu. Jednak přiložíte doplněk Mr. Underhill (Pan Podhorský) na Froda a Gandalf´s Delay umístíte do oblasti odhalení. Gildor Inglorion a The Ring Draws Them se zamíchají do balíčku střetnutí.

Pokud scénář úspěšně dohrajete, můžete si vybrat z karet Gildor Inglorion a Pan Podhorský, která vás bude trvale provázet vašimi pokračujícími dobrodružstvími. Je na vás, zda budete chtít silnou postavu, která se ale nemusí celou hru ukázat, nebo jednorázový silný efekt v podobě zastavení útoku jakéhokoliv nepřítele, kdykoliv si vzpomenete. Podobně na tom jste i s volbou příslušného břemene (Burden) – buď Gandalf´s Delay, tedy každou hru o jednu kartu méně na úvodní ruce, či zrada The Rings Draws Them. Navázání všech nepřátel na prvního hráče může být mnohem nepříjemnějším efektem, ale těžko říct, co se na nás chystá v dalších příbězích.

The-Black-Riders

 

ZÁVĚREČNÉ HODNOCENÍ

Celá sága je mimořádným herním zážitkem, o tom žádná, a první scénář je toho velmi dobrým důkazem. Příběh velmi silně evokuje skrývání se před nebezpečnými nepřáteli a celkově je třeba říct, že všechny tři scénáře disponují jedněmi z nejlepších ilustrací, jaké se v Pánovi prstenů objevily. Po grafické stránce se tak jedná možná o dokonce nejvydařenější expanzi. Malinkatou kaňkou se zdají být poněkud přesílení hobiti. Styl hry za ně s nízkým ohrožením na hranici secrecy sedí perfektně, jen by podle mého názoru možná potřebovali trochu více vnější pomoci pro likvidaci nepřátel prostřednictvím silnějších spojenců na úkor vlastní síly (doplňky, Smíškova síla 4). Ono když tři (respektive čtyři hobiti) během jedné hry zlikvidují třeba 4 nazguly a ani se u toho nezapotí, vypadá to přece jen trošku zvláštně, což ale rozhodně není problém scénáře jako takového. A ono trpět výčitkami vůči balíčku střetnutí taky není zvlášť na místě, stačí si vzpomenout, jakou „fér hru“ s vámi občas hrají některé scénáře. Takže těch posledních pár vět si klidně můžeme odpustit a shodneme se na tom, že Shadows of the Past jsou jedním z nejlepších dobrodružství a potvrzují, že všechny Ságy si v tomto ohledu drží velmi vysokou úroveň.

PS – v článku jsou použity jen anglické názvy, protože česká verze v době vzniku článku nebyla lokalizována. Vlastní překlad jsem neuváděl, aby článek nebyl matoucí v případě neshod, pokud by expanze lokalizována byla. Výjimkou jsou karty jako Dno pytle či Pan Podhorský, kde je překlad jasně daný.

Sepsal pro vás Libor

(osobní web autora ke Hře o trůny LCG zde)

Jak se vám líbí článek autora?

Sdílej kartu s přáteli !

    2 thoughts on “SR3 Černí jezdci – 1.sc. Stíny Minulosti”

    1. Skvele napísaná, dalo by sa povedať, príprava na scenár. Inak dobrodružstvo je to výborné. Tak ako aj celé rozšírenie The Black Riders.

    2. Nemůžu se dočkat až toto sága rozšíření bude v češtině! A po přečtení tohoto článku se rozhoduji, zda na češtinu čekat. Skvěle napsané…..

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *