No votes yet.
Please wait...

[RegUserOnly][/RegUserOnly]Zkouška vůle (v originále Test of Will) je událost z duchovní sféry dostupná už od základní sady, ale bohužel jen ve dvou kopiích. Stojí jeden žeton zdrojů a upřímně – nejspíš se jedná o kartu, která vám ze všech karet stejné ceny za ten jeden žeton prokáže asi největší službu. Její reakce (na odhalení karty) říká: zruš efekty „při odhalení“ jedné karty, která byla právě odhalena z balíčku setkání. Jedná se o natolik silnou, univerzální a v důležitých momentech klíčovou kartu, že pokud hrajete duchovní sféru, absolutně není důvod, proč ji do svého balíčku nezařadit v maximálním počtu tří kopií. Ve scénářích, které mají podobných efektů hodně nebo jsou tyto efekty výjimečně silné a hru lámající, hraji dokonce další kartu ze základní sady Trpasličí hrobka (Dwarven Tomb), která umožňuje vrátit libovolnou kartu z duchovní sféry z odhazovacího balíčku na ruku, jen z toho důvodu, abych měl naději, že budu mít Zkoušku vůle opakovaně k dispozici a mohl ji využít v co největším počtu případů. Jedná se o kombo dvou karet, kdy samotná hrobka ve startovní ruce je v podstatě mrtvou kartou, ale i tak se podle mého vyplatí výměnou za možnost, že budu mít rušení zejména zrad na ruce ve správnou chvíli.

Na co tedy můžeme Zkoušku vůle uplatnit? Všechny karty zrad mají onu položku Po odhalení, takže prostřednictvím jednoho modrého žetonu zrušíte jakýkoliv efekt, který na vás karta zrady chystá. Myslím, že na jakékoliv úrovni zkušenosti s hrou jste s jednotlivými zradami obeznámeni a víte, jak nepříjemné důsledky některé zrady mohou mít. Od plošné likvidace slaboučkých nebo poraněných charakterů přes odstraňování postav z úkolu až po dohledávání a odhalování nepřátel či lokací v balíčku nebo odhazovacím balíčku nebo rapidní zvyšování ohrožení. Je vždy na momentální situaci a také na znalosti scénáře, jestli se vyplatí Zkoušku vůle v daný okamžik využít nebo naopak uznat, že tento efekt není tolik zásadní, a pošetřit si rušení na důležitější okamžik. Zrady vcelku nevinné jako například Zoufalství (odstraní 4 žetony postupu z úkolu) nebo Ovládán stínem (navýší ohrožení všech nepřátel i lokací právě umístěných v oblasti odhalení o 1) je možná lepší ignorovat, protože vás v podstatě jen zpomalují, ale u zrad jako třeba Temné a děsivé (1 až 2 zranění všem vyčerpaným postavám) nebo u zrad, které vás nutí dohledat nějakého silného nepřítele (hojně se začaly vyskytovat počínaje cyklem Against the Shadow) asi není nad čím přemýšlet. Pokud navíc nehrajete sféru vědění, je Zkouška vůle vaším řešením pro zrady typu Chycen v pavučině, Bdělé oči, Local Trouble (Heirs of Numenor) a plno dalších podobně nepříjemných, které se po svém odhalení mění v doplňky s vlastností Okolnost. I s nimi si Zkouška vůle poradí, pokud ji máte v kritickém okamžiku odhalení zrady na ruce.

Zrady však nejsou jediným efektem, který je Zkouška vůle schopna zrušit. Někteří z nepřátel nebo některé lokace mají také nějaký efekt, který se spustí „po odhalení“, a zde tak může vaše událost v pohodě nastoupit. Opět se bude jednat o různě silné efekty. Příkladem nepřátel, kteří škodí i tímto stylem, může být třeba Dítě Ungolianty (každá postava poslaná plnit úkol získává -1 k síle vůle) nebo Pavoučí král (vyčerpá jeden charakter), z lokací můžeme zmínit třeba Děsivá trhlina (stává se aktivní lokací) nebo Vrrčí doupě (musíte si dohledat jednoho Vrrka v balíčku střetnutí). Toto všechno zrušit jde, pokud uznáte za vhodné.

A co zrušit nejde? Veškeré povinné (forced) efekty. Na ty se Zkouška vůle opravdu nevztahuje, těm budete muset čelit, děj se co děj. Nejdou zrušit klíčová slova, takže zatracení navýší ohrožení vždy, nápor se také vyhodnotí. U náporu bych se asi zastavil trošku podrobněji. Pokud má například zrada nápor, nic vám nebrání zrušit její efekt po odhalení, samotná zrada tak nic neudělá, ale nápor se vyhodnocuje a následuje odhalení karty další. Trošku jiná situace však nastává, pokud zrada (případně karta) získává nápor jako součást svého efektu po odhalení. Jako příklad nám může posloužit třeba už výše uvedená karta Ovládán stínem. Doslovně uvádí: Po odhalení: Každý nepřítel a každá lokace nacházející se v tuto chvíli v oblasti odhalení mají do konce fáze +1 (ohrožení). Pokud v oblasti odhalení nejsou žádné karty, vyhodnoťte tuto kartu jako nápor. Pokud se rozhodnete zrušit tento efekt po odhalení, je zrušen jako celek včetně oné části o náporu, takže nová karta už z balíčku nevyleze.

Jak událost nahradit? A proč nahrazovat? Jedná se nejspíš o nejsilnější kartu duchovní sféry, takže nezařadit ji je nejspíš chyba a není k tomu kroku žádný důvod. Nedávno jsem četl na jedněch stránkách zajímavý názor, že právě tato karta a její síla zejména ve hře jednoho hráče mohla být důvodem, proč v pozdějších expanzích dostává obrovská část zrad klíčové slovo nápor, aby se nestalo, že po zrušení efektu zrady z balíčku setkání nedostanete žádnou novou kartou a aby bylo zajištěno, že něco na vás zkrátka vyskočí. Může to tak být i nemusí, nicméně je pravda, že například v cyklu Ringmaker už na zradu bez náporu narazíte spíše výjimečně. Takže rada zní – Zkoušku vůle nenahrazovat, spíše ve scénářích, kde jsou zrady nebo efekty po odhalení všeobecně zvlášť děsivé, nabízí se možnost nasadit hrdinku Eleanor, která svým vyčerpáním zruší efekt zrady po odhalení a odhalí místo ní jinou kartu. Jedná se o nezanedbatelnou schopnost rušit efekty každé kolo, ale za cenu toho, že duchovního hrdinu nemůžete poslat například na úkol a musíte ho šetřit pro případ, že „něco“ přijde. Navíc se vztahuje jen na zrady a ne na jiné typy karet s efektem po odhalení, a navíc stejně získáváte jinou kartu namísto zrušené zrady. Zkouška vůle, řeknu to znovu, tak pro mne osobně zůstává neopomenutelnou kartou a možná nejlepší kartou hry.

Sepsal pro vás Libor

Legolas a Gimli soupeří v pití

Vůle (psychická vlastnost)

 

Vůle z hlediska psychologie je záměrné, vědomé úsilí směřující k dosažení cíle. Jedná se o motivované chování, které umožňuje vědomou regulaci chování tzv. volní akt. Základními znaky vůle jsou vědomé jednání, přeměna fyziologické energie v kinetickou, kontrola funkce popudů. Pojem vůle psychologie chápe i šířeji, jako soubor vlastností osobnosti souvisejících se sebekontrolou.

Zdroj: WIKIPEDIA

Originální znění karty v EN:

A Test of Will
Type: Event Sphere: Spirit
Cost: 1

Response: Cancel the “when revealed” effects of a card that was just revealed from the encounter deck.

“There is naught that you can do, other than to resist with hope or without it.” – Elrond, The Fellowship of the Ring
Set: Core Number: 50
Quantity: 2
Illustrator: Ryan Barger

 

Sdílej kartu s přáteli !

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.