Příběh

Vyšli jste z Temného hvozdu s důležitou zprávou pro Paní Galadriel. Nyní se musíte pustit na jih podél řeky Anduiny, abyste se dostali do Lórienu. Jak se vzdalujete od lesa, všimli jste si, že vás něco pronásleduje, a přidali jste do kroku…

LOTR_Quests_Low Res20

Balíček úkolů (Quest deck)

1AB – K řece (To the River – 8 progress tokens)

Při rozestavění hry (Setup) pro toto dobrodružství odhalíte jednu kartu do oblasti odhalení. Při přechodu na 1B část karty úkolu navíc do oblasti odhalení přidáváte i jednoho Horského obra (ZS 82), pokud tam již není. Karta 1B vyžaduje 8 žetonů postupu. Toto je však jedna ze dvou podmínek, tou druhou je poražení samotného Horského obra (ZS 82).

2AB – Plavba po Anduině (Anduin Passage – 16 progress tokens)

Na začátku fáze úkolu odhalujete z balíčku setkání o 1 kartu více a neprovádíte zkoušku střetnutí. Nicméně stále si můžete dobrovolně jednoho nepřítele stáhnout z oblasti odhalení a pustit se s ním do křížku. 16 žetonů postupu je opravdu hodně velká porce. Navíc více karet, které směřují do hry, nutí čistit oblast odhalení, abychom tak mohli umisťovat žetony postupu na kartu úkolu.

3AB – Přepadení na břehu (Ambush on the Shore – 0 progress token)

Po vstupu do etapy 3B nás čeká efekt Při odhalení a to odhalení 2 karet z balíčku setkání. Nově taky přichází vynechání tzv. staging stepu, tedy odhalování nových karet do oblasti odhalení. Nebude nám tedy narůstat ohrožení, ale stále budeme muset posílat postavy na výpravu. Podmínkou pro vítězství v tomto dobrodružství je to, že ve hře nezůstanou žádní nepřátelé.

 

Mechanika

První karta úkolu vyžaduje pro splnění dvě podmínky. Jak dostatečný počet umístěných žetonů postupu, tak poražení Horského obra (ZS 82). I když kupříkladu pro tenhle úkol (quest) to není až tak podstatné, tak zmíním jedno upřesnění z FAQ, které se váže k umisťování žetonů postupu na kartu dobrodružství. Při umisťování není dán žádný horní limit. Na kartě úkolu můžete mít klidně i 20 žetonů postupu a nejdete dále, pokud nesplníte druhou podmínku. Tato neexistence horní meze je pro hráče pozitivní. Často se objevují postihy, které berou žetony postupu z aktuálních úkolů. Tyto přebytky tak můžete využít jako zásobník pro nepříznivé efekty, které žetony postupu odebírají.

Velice povedenou mechaniku představuje 2. etapa s její jednou navíc odhalenou kartou. V případě sólo hry je velice nepříjemné, pokud do hry přicházejí dvě lokace nebo dva nepřátelé. Aktivní lokace může být jen jedna, tak vám druhá zákonitě zůstane v oblasti odhalení. Horší je, pokud se vám nepodařilo prozkoumat aktivní lokaci, protože pak vám v oblasti odhalení zůstanou do dalšího kola dvě karty.

Stejně tak to funguje u dvou nepřátel. Díky omezení kontroly střetnutí si volitelně na sebe můžete natáhnout pouze jednoho nepřítele a ten druhý zůstane v oblasti odhalení. Tyhle karty co zůstaly znamenají, že v příštím kole musíte zapojit více charakterů na úkolovou fázi, abyste docílili nějakého postupu, a zbývá jich méně pro případné udolání nějakého silného nepřítele.

 

Zajímavé karty a komba z balíčku setkání

Veřejným nepřítelem číslo jedna pro toto dobrodružství je jistě Horský obr (ZS 82).

LOTR_LCG_CORE_Cards_final_CZ149

Hill Troll (ZS82) – ohrožení 1, útok 6, obrana 3, životy 9
Permanentní efekt – Excess combat damage dealt by Hill Troll (damage that is dealt beyond the remaining hit point of the charakter damaged by its attack) must be assigned as an increase to your threat.

Tento velký fešák, který se uvelebí v oblasti odhalení hned od začátku hry, přináší velký tlak na práci s hodnotou ohrožení. Jeho hodnota střetnutí je 30. Musíte si navolit hrdiny tak, aby na vás neskočil hned první kolo. Nejlépe mít tak 3 až 4 kola na stabilizaci situace na stole. Zároveň musíte být schopní překonat ohrožení v oblasti odhalení. Jestli se vám jednou nezadaří, může přijít tvrdý střet s Horským obrem (ZS 82) a pokud se tak stane brzo, bývá většinou trollova sekyra to poslední co na své výpravě poslední uvidíte.

Permanentní efekt, který taktéž pracuje se zvyšováním ohrožení nelze brát na lehkou váhu. Horský obr (ZS 82) musí jít od okamžiku střetnutí, nejlépe ve dvou max ve třech kolech, co nejdříve ze hry. Každý jeho útok bude stát jednoho spojence život. Hrdinu postavte, jen pokud budete umět rušit stínové efekty a případný střet ustojí. Jinak s velkou pravděpodobností o něj přijdete.

Kontrola ohrožení je pouze jedna ze dvou částí, se kterou se musíte vypořádat. Druhou je pak vyvinutí dostatečné síly k útoku. Horský obr (ZS 82) má obranu v hodnotě 3, takže ho nezraní jen takový nějaký hej nebo počkej, ale nejlépe nějaký šikovný bijec nebo rovnou družina vhodných spojenců. U většiny sfér je možno najít nějaké vhodné řešení, a protože jde o prvního těžšího nepřítele, se kterým se v dobrodružstvích setkáte, tak výjimečně vám představím možná řešení jak na něj:

Sféra duchovní: Hrdina Dúnhere (ZS 9) – jeho možnost útočit do oblasti odhalení můžu velmi usnadnit situaci s likvidací Horského obra (ZS 82). Musí být však vybaven minimálně jedním útočným doplňkem – nejlépe zbraní, anebo ze sféry velení je tu třeba Dúnadanská značka (HnG 2)). Takhle můžete s nízkým ohrožením dávat obrovi jedno zranění každé kolo a zbavit se ho bez nutnosti střetu.

Sféra velení: Zákeřný útok (ZS 23) + Gandalf (ZS 73). Tohle kombo lze využít asi takhle: Ve fázi zdrojů využijete událost Zákeřný útok, zahrajete Gandalfa (1 zdroj) a udělíte Horskému obrovi (ZS 82) 4 zranění. Na konci fáze se Gandalf vrací zase zpět na ruku. Ve druhé fázi jej vyložíte jako spojence (5 zdrojů) a obrovi naložíte další zranění 4. Ve výsledném součtu 4 + 4 sice není obr stále mrtvý (původ. 9 životů), ale je na pokraji (9-8= 1 život). Obrovi chybí poslední zranění a k boji vlastně  ještě ani nedošlo. Na ten je dobrý už výše probíraný Gondorský kopiník (ZS 29) anebo Rychlá rána (ZS 37) – viz již sféra taktiky . Případně Rychlý úder s postavou o síle útoku 4 (např. právě vyložený Gandalf). Je potřeba využít vhodné taktiky, aby se obr ve hře moc neohřál a šel co nejdříve ze hry.

Sféra vědění: Lesní léčka (ZS 69). Po prvním střetnutí s Horským obrem (ZS 82) můžete v dalším kole na tohoto nepřítele hodit tuto „síť“ a zabráníte mu tak zaútočit. Vyhněte se tak nutnosti bránit, potažmo přicházet zbytečně o spojence a zvyšovat si navíc ohrožení. Mělo by vám tak zůstat dostatek spojenců na udolání Horského obra (ZS 82).

Sféra taktiky: Tady je asi nejvíce možnosti jak si s Horským obrem (ZS 82) prošpásovat. Může to být pomocí karty Paráda (ZS 34), která zabrání obrovi útočit, nebo kombo Gondorský kopiník (ZS 29) + Rychlá rána (ZS 37), kdy společné zahrání dává už v obraně 3 zranění. Popřípadě ještě Gimli (ZS 4) vyzbrojený Zbrojí z citadely (ZS 40).

Jsou i další možnosti, jak dostat Horského obra (ZS 82) ze hry. Zveřejněny jsou pouze ty, co se nejvíce nabízejí. Na příkladech jde vidět, jak se liší přístupy jednotlivých sfér v boji. Duchovní sféra se může využívat ke snižování ohrožení a osekávat nepřítele v oblasti ohrožení. Sféra velení využívá nejsilnější kombo ve hře a to Zákeřný útok (ZS 23) spolu s Gandalfem (ZS 73). Sféra vědění naopak hezky blokuje útok Lesní léčkou (ZS 69) a sféra taktiky je určena k boji, kde lze využít celou škálu možností, jak nepřítele srazit k zemi.

Mezi zajímavé nepřátele speciálně pro tento scénář patří taktéž sniper – Střelec ze zálohy (ZS 83) s hodnotou střetnutí 48.

LOTR_LCG_CORE_Cards_final_CZ150

Takhle vysoce postavená hodnota střetnutí by při prvním pohledu mohla vypadat jako výhoda. Vysoká hodnota střetnutí dává šanci určit si sám, kdy si nepřítele stáhnu k sobě ovšem u Střelce ze zálohy (ZS 83) je situace trochu jiná. Lépe osvětlí jeho efekty )viz karta):

During the encounter phase, player cannot optionally engage Goblin Snieper if there are other enemies in the staging area.

Forced: If Goblin Sniper is in the staging area at the end of the combat phase, each player deals 1 point of damage to 1 charakter he controls.

Takhle dvojice efektů na Střelce ze zálohy (ZS 83) z něj dělá opravdu nepříjemného soupeře. To že si ho nemůžete volitelně natáhnout na sebe (pokud je ve hře jiný nepřítel) nám zaručuje zvýšení ohrožení v oblasti odhalení o dva. Navíc pokud ho dostaneme v počáteční fázi hry, kdy je v oblasti odhalení ještě Horský obr (ZS 82), tak začne být situace na stole opravdu kritická.

Povinný efekt to korunuje tím, že pokud je na konci fáze boje Střelec ze zálohy (ZS 83) v oblasti odhalení, každý hráč udělí jedno zranění jednomu charakteru, který kontroluje. Pokud Střelec ze zálohy (ZS 83) zůstane v oblasti odhalení delší dobu, nadělá opravdu hodně velkou paseku. Tento jeho Povinný efekt je předobrazem mechaniky, která do hry přijde ve třetím cyklu – Lukostřelba (Archery). Ta funguje tak, že pokud je karta s tímto slovem ve hře, tak hráč dává zranění některému ze svých charakterů do doby, dokud je daná karta ve hře.

Další kartou, kterou si představíme je lokace Kosatcová pole (ZS 114).

LOTR_LCG_CORE_Cards_final_CZ207

Forced: While Gladden Fields is the active location, each player must raise his threat by an additional point during the refresh phase.

Stejně jako Střelec ze zálohy (ZS 83) i Kosatcová pole (ZS 114) jsou nepříjemnou překážkou a musí co nejdříve ze hry. S hodnotou ohrožení 3 si je nemůžete nechat v oblasti odhalení a musíte z ní co nejdříve učinit aktivní lokaci. Po dobu co bude aktivní vám na konci naskočí ohrožení o 2 body. Karta je hodně nebezpečná hlavně v začátku hry, kdy potřebujete co nejvíce kol stabilizovat situaci na stole, než se následně pustíte do křížku s obrem. Jakékoliv zvyšování ohrožení je v této fázi kritické, protože ubírá potřebný čas na stabilizaci.

 

Kombo z balíčku setkání

Zoufalství (ZS 86)
When Revealed: Remove 4 progress tokens from the current quest card. (If there are fler than 4 progress tokens on the quest, remove all progress tokens from that quest).

Goblini z Mlžných hor (ZS 111)
Forced: After Misty Mountain Goblins attacks, remove 1 progress token form the current quest.
Shadow: Remove 1 progress token from the current quest (3 progress tokens instead if this attack is undefended)

Tyto dvě karty můžou velice rychle umazat veškerý pokrok v dané částí dobrodružství. Pokud se objeví zrada Zoufalství, obratem odmaže 4 žetony postupu na současné kartě úkolu (pokud je tam méně, tak odmaže všechny žetony na 0). Pokud se pak ještě dáme do křížku s nepřítelem a ten dostane stínový efekt karty Goblini z Mlžných hor (ZS 111), tak můžeme v případě nebráněného útoku přijít o další 3.

Tohle kombo je velice nepříjemné hlavně v druhé části scénáře, které musíte proběhnout co nejrychleji. Jakékoliv delší setrvání v této štaci má za následek, že do hry přinese další a další nepřátelé, kteří budou značně ztěžovat váš postup.

 

Osobní hodnocení

Toto dobrodružství je to první opravdové nakouknutí do světa Pána prstenů LCG. I po několika desítkách odehraných dobrodružství v dalších cyklech neupadne do zapomnění. Patří mezi jedny z nejlepších a vyžaduje od hráče sestavit balíček tak, aby se nejlépe charakterizoval jako univerzální. Musíte totiž pokrýt oba dva důležité aspekty hry a to práci s rostoucím ohrožením a bojem. Tyto dva základní kameny, na kterých stojí tato krásná karetní hra, poznáte díky tomuto dobrodružství opravdu hodně zblízka.

Dobrodružství má tři velice odlišné části. Každá z nich využívá svou vlastní speciální mechaniku, která hru mění oproti standardům. První část by se dala označit jako práce s kontrolou ohrožení a stabilizování karet na stole, zakončená útokem na obra. Druhá část musí být zaměřená na vyvinutí značné síly vůle a co nejrychlejší postup. Třetí část už pak vyžaduje pouze dobrou práci s bojem.

Oproti prvnímu výukovému dobrodružství ze základní sady již musíte mít zvládnuté mechaniky kola a zaměřit se na správné využívání komb a stanovit vhodné časování. S nižším balíčkem karet jde o jedno z těžších dobrodružství, které vás bude tlačit do toho, abyste veškeré karty využívali optimálně. Ta obtížnost totiž trestá špatně poskládaný balíček stejně jako efekty vašich karet zahrané v nevhodnou chvíli.

Recenzi ke CORE – Q2 pro vás sepsal tarnow

Hodnocení tohoto dobrodružství – 80%

lotr-lcg-threatdial

Jak se vám líbí článek autora?

Sdílej kartu s přáteli !

    16 thoughts on “ZS2 Po proudu Anduiny”

    1. Prima recenze, pro mě je Anduina 90%, než vyšel Khazad Dum, hrál jsem hlavně ji. Hlavně se na ni dá hra ,,naučit”. No těším se na nightmare mod, máte už nějakou zkušenost?

    2. S Nightmare zatím zkušenosti nemám. No musím se přiznat, že tohle dobrodružství je pro mě někdy utrpěním. Střetnout se trollem hnedka na začátku, a pak je ze mě rozmáznutý krvavý flek nebo jsem zraněn vážně… Natož pak jet na voru po proudu, kde to na tebe skáče po dvou kartách setkání. Chápu že si můžu nepřítele pak vybírat, ale moje ohrožení v oblasti odhalení někdy nezvládám…

    3. Konečně. Na čtvrtý pokus zdolán pro mě tento nelehký scénář, kdy na vás číhá horský obr za balvanem a skáče u břehu Anduiny jeden nepřítel za druhým. Naštěstí si udržuju ohrožení pod 30 jak to jen jde a sekám nepřátele hlava nehlava, a pak přijde na řada ten hajzlík obřík. Nakonec to vyzmeme díky jezdcům z marky a Užasné rychlosti tryskem Anduinou, tak se ve finále utkáme jen s havrany. Zajímavé dobrodružství, ale pro hrdiny nad 30 obtížné. Naštěstí to Éowyn, Dúnhere a Glorfindel zmákli (kupodivu až na čtvrtý pokus) v celkovém skóre 156.

      1. S Dúnherom bez zbraní to máš ťažké. Keď si zvolil mono spirit, ja by som miesto neho bral Froda. Získaš možnosť brať v prípade núdze nebránené útoky a zvýšiť si svoje ohrozenie.

    4. Jo ty zbraně by se hodili, Dúnhere je dobrej zlikvidoval jsem v oblasti spoustu nepratel… jen na obrika to nefungovalo beze zbraní. Měnit za Froda jej nehodlám když jsem se rozhodl pro tohoto hrdinu,ty doplňky by se však fakt šikli … musím se pak podívat po webu co sféra duchovní nabízí (podle mě nic moc)…musím si aktualizovat balíček

    5. Na tento scenar jsem zkousel uz ruzne kombinace hrdinu, ze zoufalstvi jsem se dival uz i na zverejnene balicky, ktere tuhle hruzu zdolali. Pouze jednou jsem porazil trolla diky vyjimecne kombinaci v balicku, ve druhe casti jsem se ale uz utopil. Ale vsude ctu, ze s Core setem je tenhle scenar hodne obtizny splnit. No vidim to bohuzel na easy mode, abych si to trochu uzil a potom presel na normal (pro me tedy hard) obtiznost. Ale verim, ze jednou se zadari…:-)

    6. Netreba sa vzdávať. Scenár je určite zdolateľný len s kartami základnej sady. Často bývajú rozhodujúce drobné momenty ako či sa stretnúť s nepriateľom hneď, alebo až v ďalšom kole, či práve teraz vycestovať do lokácie s nepríjemným efektom a podobne.
      Skúšal si už balík s Denethorom? Kontrolovať karty stretnutia ti dosť uľahčí hru. Získaš prístup aj k Lesnej pasci, ktorá obra výborná.
      Inak scenár je výborný. Mnoho hráčov sa k nemu vracia testovať svoje nové hracie balíky, lebo obsahuje prácu s výškou ohrozenia, dá zabrať aj po bojovej stránke, a je treba mať aj dostatočnú silu vôle.

    7. Dotaz k umisťování postupových žetonů na kartu úkolu. Hrál jsem tento scénář a vše probíhalo skvěle. Obr byl téměř udolán, v odhalení nic a 8 žetonů na kartě úkolu. V následujícím kole jsem měl vyšší vůli a nebyl jsem si jistý, zda mohu dát další žetony postupu, když má být ke splnění právě 8 (nebyla splněna 2. podmínka – mrtvý obr) a tak jsem nechal tak, ale v dalším kole přišel efekt, že ze současného úkolu mám odebrat dva žetony. Obr padl (kdybych umístil dva žetony navíc, jelo by se do další části úkolu), ale v dalším kole přišel další obr a bylo vymalováno. Otázka tedy zní, zda mohu dát více žetonů postupu, než je nutné ke splnění, pokud není splněna další podmínka nebo to musí být načasováno vše tak akorát.
      Díky za odpověď.

    8. Na kartu úlohy môžeš položiť akýkoľvek počet žetónov postupu. Nie je to obmedzené. Zakázať to môže len nejaká karta stretnutia na ktorej to je napísané.

    9. Vďaka za dobrý rozbor scenára. Našiel som v článku dve chyby:

      “V druhé fázi Gandalfa vyložíte jako spojence a Hill Trollovi naložíte další zranění a jde ze hry.”
      – Gandalf dáva 4 priame zranenia pri vstupe do hry a Hill Troll má 9 životov, takže prežije s jedným životom a bude sa s ním treba aj tak stretnúť, ubrániť útok sily 6 a až potom definitívne odrovnať.

      “Pokud se objeví Zoufalství, obratem odmaže 4 žetony postupu na kartě úkolu a pokud je tam méně tak odmaže navíc i všechny žetony na lokacích co jsou ve hře.”
      – Zoufalství odstraňuje len žetóny postupu na karte úlohy, nikdy nie z lokácií.

      1. Pravda, rozbor zaslouží korekturu a aktualizaci. Jakmile budu mít čas mrknu na to a doplním i české názvy či překlad…. u Zoufalství máš pravdu, zde má autor překlep a Gandalfa přes Zákeřný útok, tam se to dá doplnit nějakým doplňkem či využitím jiných postav (8 + 1 = 9 životů)

        1. Nie, stále to nie je dobre… doplnok nepomôže. Ešte raz celý postup ako ho asi pôvodný autor článku zamýšľal:

          – v 1. fáze (Zdroje) vyložíte Zákerný útok + Gandalfa (za 1 zdroj) a obrovi dáte 4 priame zranenia, Gandalf sa vráti na ruku
          – v 2. fáze (Plánovanie) vyložíte Gandalfa z ruky (za 5 zdrojov) a obrovi dáte ďalšie 4 priame zranenia

          obrovi chýba posledné zranenie a k boju ešte nedošlo. Na ten je dobrý už hore spomínaný Gondorský kopijník alebo Rýchla rana. Prípadne Rýchly úder s postavou o sile útoku 4 (napr. práve vyložený Gandalf).

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.