[RegUserOnly][/RegUserOnly]Příběh

Král Thranduil vás vysílá s urgentní zprávou k paní Galadriel z Lórienu. Vaše cesta povede skrze Temný hvozd. Každý už slyšel zkazky o tom, co vše lze v Temného hvozdu potkat. Nejvíce však všechny děsí setkání s nebezpečnými pavouky, kteří neznají slitovaní. Proto si před začátkem výpravy připomenete dobrou radu, kterou v souvislosti s Temným hvozdem dostanou všichni poutníci. „Nesejděte ze stezky!”

 

pan-prstenu-karta-mouchy-a-pavouci

 

Balíček úkolů (Quest deck)

1AB – Mouchy a pavouci (Flies and Spiders – 8 progress tokens)

První část úkolu (questu) není vybavená nějakou speciální vlastností. Dává tedy hráči možnost připravit se a čas ke stabilizaci.

2AB – Na rozcestí (A Fork in the Road -2 progress tokens)

Po splnění úkolu (questu) se spouští Povinný (Forced) efekt, který představuje náhodný výběr jedné ze závěrečných úkolových karet (quest card).

 

Alternativní konce:

3AB –  Meddědova stezka (Beorn´s Paht – 10 progress tokens)

Podmínkou vítězství je umístit 10 žetonů postupu (progress tokens) na tuto kartu úkolu (quest card) a zároveň porazit Dítě Ungolianty (Ungoliant´s Spawn – core 76), která nesmí zůstat ve hře. Být ve hře znamená, že karta je aktuálně v oblasti odhalení (stagingu) nebo je ve střetu (engaged) s hráčem. Takže rychlou cestou po Meddědově stezce je třeba pokropit tuhle kartu úkolu (stage) velkou silou vůle a dosprintovat až na konec úkolové lokace.

 3AB – Nesejděte ze stezky! (Don´t leave the Path! – 0 progress token)

Podmínkou vítězství je porazit  Dítě Ungolianty (Ungoliant´s Spawn – core 76). Karta úkolu (quest cart) obsahuje i efekt „Při odhalení“ (when revealed), který umožňuje hráči prohledat balíček setkání i odhazovací balíček pro kartu, aby vytáhl 1 pavouka (spider) a přidal jej do oblasti odhalení. Jasně se tedy nabízí, že onou kartou bude Dítě Ungolianty.

V případě že už je ve vynášecí oblasti, tak se pak zvolí nepřítel Král pavouků (King Spider – core 74) , protože přidáním do vynášecí oblasti se  nespouští jeho efekt “Při odhalení” (when revealed). Nebyl totiž vlastně odhalen, ale přidán.

Pozor, pokud jste Dítě Ungolianty (Ungoliant´s Spawn – core 76) již porazili před vstupem do poslední fáze úkolu (stage), tak se to dle podmínek k výhře nepočítá (psáno ve FAQ u FF Games). Musí být tento úhlavní nepřítel (boss) poražen znovu, takže si kartu musíte opět natáhnout z odhazovacího balíčku do oblasti odhalení.

 

Mechaniky

Alternativní konce dobrodružství. Tento prvek, kdy nevíte, které ze dvou zakončení dobrodružství vlastně přijde, klade důraz na to, mít při přechodu do 3 fáze úkolu (stage) stabilizovanou situaci, která dovolí buďto zapojit dostatečné množství vůle nebo mít dostatečnou sílu na to udolat hlavního záporáka – karta Dítě Ungolianty (Ungoliant´s Spawn – core 76).

Nelze se tedy přichystat jen na jednu možnost, protože samozřejmě náhoda je potvora a může přijít i druhá varianta. Tahle mechanika spíše než cokoliv jiného ukazuje, že ve hře se vyskytují dva určující prvky, a to práce se sílou vůle a pak systém práce s bojem. Oba dva prvky jsou to hlavní, o co vám v následujících dobrodružstvích půjde a jen vyladěním jejich poměru vede cesta dál k cíly.

Velice často platí, že pokud je některý hrdina nebo spojenec silný v boji, je to kompenzováno jeho silou vůle, která takových hodnot nedosahuje ale spíše naopak. Čest světlým výjimkám.

 

Zajímavé karty a komba z balíčku setkání

Z blízka se podíváme na hlavního záporáka tohoto dobrodružství.

 NewDoc 8_12Dítěte Ungolianty (Ungoliant´s Spawn – core 76)
Při odhalení: Každá postava, která je právě vyslána plnit úkol, má až do konce fáze – 1 k síle vůle.

Příchod pohromy, tak by se dal nazvat vstup karty Dítěte Ungolianty (Ungoliant´s Spawn – core 76) do oblasti odhalení (stagingu). Díky jejímu efektu „Při odhalení“ (when revealed) vám totiž odmaže z každé postavy jednu sílu vůle a sama do vynášecí oblasti (stagingu) přináší navíc rizikovou hodnotu 3 na ohrožení. V podstatě jde o to, že čím více postav s nižší hodnotou silou vůle máte, tím větší bude nepřítelova karta dělat problém.

Dejme tomu, že na 4 postavách vyslaných plnit úkol máte hodnotu síly vůle 6, ve vynášecí oblasti (stagingu) je však  lokace s ohrožením 2 –  například Velká lesní pavučina (Great Forest Web – Core 77). Následně je odhalena karta Dítěte Ungolianty (Ungoliant´s Spawn – core 76), díky níž ohrožení ve stagingu stoupne na 5. Při vyhodnocení efektu „Při odhalení“ (when revealed) , klesne hodnota síly vůle na 2, což tedy znamená, že přírůstek na ukazateli ohrožení se zvýší zase o 3 body.

Máme za sebou nástup tohohle pavoučka do hry. Co bude dál?

S hodnotou ohrožení 3 v oblasti odhalení (stagingu) nemůžeme vydržet mnoho kol, protože by jinak ukazatel ohrožení začal nebezpečně rychle stoupat. Je tedy nutno si kartu stáhnout k sobě a střetnout se s nepřítelem v boji. Nepřítel má hodnotu útoku 5, což přeloženo do řeči našeho kmene znamená, že každé kolo půjde 1 spojenec hráče pod kytičky, anebo to riskneme a naložíme na obranu hrdinu.

A teď přichází druhá část střetnutí a to naše útoky. Abychom kartu pavouka udolaly v jednom kole, tak je nutno dát dohromady 11 k síle útoku (tzn. 2 obrana + 9 život), což je možné, ale musí být dobrá konstelace karet na stole. Spíš je potřeba počítat s tím, že s námi bude ve střetu (engaged) dvě kola a k tomu tak přizpůsobit situaci na stole před vstupem do 3 fáze úkolu (stage).

Podívejme se ještě na jednu kartu nepřítele.

NewDoc 8_9Černí netopýři (Black Forest Bats – core 98)
Při odhalení: Každý hráč musí vybrat 1 postavu, která je právě vyslána plnit úkol, a vrátit ji zpět. (Postava se nepřipraví.)

Tahle karta má přesně opačný postih k výpravě než předchozí pavoučí nepřítel. Černí netopýři (Black Forest Bats – core 98) napachají nejvíce škody v případě, pokud na výpravu pošlete pouze málo postav s vysokou silou vůle. V situaci kdy dejme tomu ve stagingu zůstala jen lokace s ohrožením 2 (kupříkladu naše dobrá známá lokace Velká lesní pavučina (Great Forest Web – Core 77) a vy vyšlete na výpravu jen Eowyn s její sílou vůle čtyři.

Její síla vůle by měla zvládnout pokrýt příchozí ohrožení a vám zůstanou volné postavy na to, abyste si pošpásovali dejme tomu s nepřítelem, se kterým jste bojovali minulé kolo, ale neudolali ho. Z balíčku setkání přichází Černí netopýři (Black Forest Bats – core 98) a situace se dramaticky mění. Z vaší síly vůle je nula a v oblasti odhalení je hrozba 3. Nepřítel tedy na vás skočí, protože jeho hodnota ceny pro střetnutí (engagement cost) je pouze 15.

Nyní si představíme jedno hezké kombo z balíčku setkání.

Aktuální situace ve stagingu je lokace:

NewDoc 8_11Velká lesní pavučina (Great Forest Web – Core 77)
Putování: Každý hráč musí vyčerpat 1 hrdinu, kterého kontroluje, aby sem hráči mohli cestovat.

Odhalenou kartou je nepřítel:

NewDoc 8_10Král pavouků (King Spider – core 74)
Při odhalení: Každý hráč musí vybrat a vyčerpat 1 postavu, kterou kontroluje.

Nutnost unavit postavu a následně ještě čelit útoku Krále pavouků (King Spider – core 74) bere šanci cestovat do lokace, pokud nemáte dostatek herních postav na stole. Útok přijde téměř jistě, protože ohrožení Krále pavouků (King Spider – core 74) je pouze 20, takže svým vstupem a efektem vám unaví jednu z postav, navíc se musíte ještě s další postavou bránit. Pokud chcete nepříteli udělat také bebino nebo ho rovnou poslat pryč, tak musíte nechat obětovat minimálně další jednu postavu. Takže příchod Krále pavouků (King Spider – core 74) zaměstná minimálně 2 postavy, tedy pokud s ním nechcete bojovat – v případě boje 3 a více. Samozřejmě lze nechat útok nekrytý a dát 3 zranění (damage) na hrdinu. To ovšem není věc, která by vás neoslabila. Suma sumárum bych to viděl, že Velká lesní pavučina (Great Forest Web – Core 77) bude muset počkat, dokud si to nevyřídíme s Králem pavouků (King Spider – core 74).

 

Osobní hodnocení

Průchod Temným hvozdem je jakožto první dobrodružství spíše výukovým tutoriálem. Obtížnost i se základním setem karet PP LCG je zvládnutelná. Můžete si tohle dobrodružství odehrát, buď s každou sférou zvlášť anebo poznat v čem je jednotlivá sféra vlastně přínosná. Pozor u sféry Taktiky, která do začátku disponuje velmi omezenou sílou vůle na postavách a hru je kvůli tomu nutno přizpůsobit. Pak karty třeba zkuste kombinovat a najednou zjistíte, že se vlastně strašně bavíte. V hlavě přemýšlíte, co s čím bude lépe fungovat a jak to co nejefektivněji provézt.

První dobrodružství bych nechal bez bodového hodnocení, které budu dávat v budoucnosti u dalších. Pro mě Průchod temným hvozdem představuje zábavnou bránu do světa karetního Pána prstenů. Pro většinu hráčů je tohle úplně první dobrodružství a myslím, že jde spíš opravdu o seznámení se hrou než cokoliv jiného.

Připravte se, že další dobrodružství budou mít podstatně vyšší obtížnost. A budete se s nimi muset poprat vícekrát. Ta obtížnost vás bude nutit k optimálnímu využití karet a detailní znalosti mechaniky hry. Tahle hra neodpouští chyby a je někdy opravdu dost krutá. Navíc úplně ze začátku je hodně omezený card pool. Vaše možnost jak hrát a budovat balíček se bude zlepšovat s přibývajícími kartami. Nenechte se ze začátku tímto odradit, je to opravdu jen otázka času, než bude víc karet. Touhle je pouze začátek vaší cesty.

V souvislosti s touto hrou je nutno zmínit, že ta hra je především o hráči. Není to ani o tom, že si někdo najde sepsaný balíček, se kterým jiný hráč poráží nějaké dobrodružství levou zadní a on ho s ním bude porážet také. Nebude! Pokud hru nezná, nedá ji čas a nepochopí ji, může mít dobře sestavený balík a stejně mu to nepomůže, protože nebude volit optimální kombinace hraní karet a akcí. Je to opravdu jen o tom, co každý hráč sám umí a to je na té hře skvělé. Pokud ji budete věrní, budete za to po zásluze odměněni.

Připadá mi symbolická i ta mechanika dvou alternativních konců. Buď se vydáte po té správné cestě a vstoupíte do světa Pána prstenů LCG a nebo sejdete z cesty a něco (obtížnost nebo zatím skromný cardpool) vás z „odmaže ze stolu“. Takže mějte na paměti: „Nesejděte ze stezky!”

Recenzi ke CORE – Q1 pro vás sepsal tarnow

HODNOCENÍ SCÉNÁŘE:

lotr-lcg-threatdial

Jak se vám líbí článek autora?

Sdílej kartu s přáteli !

    8 thoughts on “ZS1 Průchod Temným hvozdem”

    1. Mám dotaz,pokud začínám jakýkoli scénář a na něm je napsáno odhalte karty do oblasti odhalení ještě před tím než začne hra,počítají takto odhalené karty svoje efekty “při odhalení”?

      A ještě jeden dotaz: pokud se dostanu do třetí části prvního scénáře(část 3b),tak je tam napsáno-při odhalení:vyhledejte 1 pavouka a přidejte do oblasti odhalení.Toto probíhá každé kolo,nebo se tak stane pouze jednou a efekt při odhalení mám chápat jako efekt při otočení kartičky scénáře z 3a na 3b?Pokračuje pak ve fázi úkolu odhalovací část jako obvykle?Trošku jsem se zamotal do vláken spratka Ungolianty 😀

    2. mantiscz:

      Pokud je na kartě úkolu napsáno odhalte karty, tak je přidej do vynášecí oblastito i v setupu a vyhodnoť jejich efekty i nápor a efekt při odhalení …

      Při odhalení v případě co uvádíš je přidání pavouka pouze jednou a to když obracíš quest kartu z 3a na 3b. Tento pavouk je přidán nikoliv odhalen, takže pokud tam dáváš nějaké pavoučka s efektem při odhalení, tak ten efekt se nevyhodnucuje, protože nebyl odhalen ale přidán …

      Ve fázy úkolu, vždy odhaluješ kartu není-li uvedeno na kartě úkolu jinak.

    3. Opáčko dobrodružství všech scénářů začalo… scénář Stezka Temným hvozdem zdolán na 1 pokus celkem jednoznačně, problém snad jen u 3AB kdy se sešli hned 2x skřeti z Dol Gulduru a Dolgurský pán stvůr a Dítě Ungolinanty (díky nízkému ohrožení drženo v oblasti odhalení a po kole sekání Dúnherem). Na celou výpravu po Středozemi jsem si vybral hrdiny ze sféry duchovní: Éowyn, Dúnhera a nového Glorfindela. Tento jednoduchý scénář zdolán se skóre 102 bodů (ujde to). Držte palce ať projdu s hrdiny Anduinou, zatím překvapivě 3x neúspěšně.

      1. Prechádzaš scenáre s rovnakými hrdinami? To hráš akoby kampaň. Môžeš si to sťažiť pravidlom, že po smrti unikátneho spojenca (hrdinu) ho už nebudeš môcť ďalej používať. 🙂

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.