[RegUserOnly][/RegUserOnly]Příběh

Na žádost paní Galadriel se hrdinové vydávají na průzkum okolí Dol Gulduru, ale jeden z nich je zajat služebníky Temného pána a v jeho vězení čeká na výslech. Jeho čas se krátí, a tak vám nezbývá nic jiného, než pokusit se ho z temné pevnosti vysvobodit…

LOTR_Quests_Low Res9

 1AB – Nekromantova věž (Necromancer´s Tower – 9 progress tokens)

Při přípravě hry se do oblasti odhalení umístí všechny tři objective karty (pochodeň, mapa a klíč), každá střežena jednou kartou z balíčku. Nazgûl je prozatím odstraněn ze hry a náhodně je určen jeden z hrdinů, který se stává zajatcem. Tento hrdina je otočen lícem dolů a nemůže být použit, zraněn ani nesbírá žádné zdroje, dokud není zachráněn v dalším průběhu hry.

Hráči mohou v průběhu kola jako skupinka zahrát jen jednoho pomocníka. Postoupit do další fáze úkolu je možné pouze v případě, že hráči získali alespoň jednu objective kartu.

 

2AB – Skrze jeskyně (Through the Caverns -15 progress tokens)

Jako reakci na položení jakéhokoliv počtu žetonů na tuto kartu úkolu můžete osvobodit zajatého hrdinu. Karta hrdiny se otáčí, hrdina dostane jedno zranění a bez jakýchkoliv dalších omezení se zapojuje do hry. Tento krok však bezpečně přiláká číhajícího Nazgûla.

Nadále platí omezení týkající se možnosti zahrát jen jednoho pomocníka. Podmínkou postupu do další fáze úkolu je získání všech tří objective karet.

 

3AB – Ven z kobek (Out of the Dungeons – 7 progress tokens)

Pokud se tak zatím nestalo, musíte v souboji porazit Nazgûla. Zároveň se na začátku každé fáze úkolu dává do hry jedna karta vašeho balíku lícem dolů fungující jako skřetí strážce s jedním životem a útokem i obranou 1. Jakmile umístíte na kartu úkolu dostatečný počet žetonů a zbavíte se Nazgûla, podařilo se vám dostat z podzemí i se zachráněným zajatcem.

 

Mechanika

Na úvod je třeba podotknout, že v případě Útěku z Dol Gulduru se jedná o mimořádně těžký scénář, kde se jeho obtížnost navíc výrazně liší podle počtu hráčů. Nejtěžší bývá zachytit opravdu hodně drsný nástup balíčku střetnutí. Pokud si ještě jednou projdete popis přípravy hry, tak zjistíte, že od samého začátku máte ve hře proti sobě hned trojici karet, zatímco vy sami přicházíte o jednoho z hrdinů. Navíc po většinu času hry nemáte možnost zahrát větší množství spojenců, protože tento počet je omezen na pouhého jednoho spojence za kolo. Pokud se bavíme o hře jednoho hráče, tak v ideálním případě první kolo startujete se třemi postavami (z nichž jedna je pouze levný spojenec) a přicházíte o přístup k žetonům a kartám jedné sféry (a nejspíš i o jednu ze specializovaných postav ve smyslu průzkumník, obránce, bijec a podobně). O výsledku tak bývá rozhodnuto poměrně rychle a někdy dokonce už v přípravě hry (vylosováním nevhodného hrdiny, větším množstvím nepřátel či lokací pohromadě), což v tomto případě na zábavnosti příliš nepřidá. Při hře dvou hráčů už situace není až tak kritická, jelikož proti pěti hrdinům (s možností zahrát jednoho spojence) stojí v prvním kole pět karet z balíčku střetnutí, což už se ustát dá. Jeden balíček je navíc nedotčen ztrátou hrdiny a může fungovat ve své plné síle.

Dalším zajímavým prvkem je vůbec první setkání s cíle (objective) kartami. V tomto scénáři jsou hned tři – Gandalfova mapa (Gandalf´s Map – Core 108), Pochodeň v kobkách (Dungeon Torch – Core 109) a Klíč stínu (Shadow Key – Core 110). Každá z nich je střežena jednou kartou z balíčku střetnutí, což znamená, že získat ji můžete pouze v případě, že se této karty dokážete zbavit (zabít nepřítele či prozkoumat lokaci). Pouze v případě, že je objective kartě přidělena zrada, je objective karta volná ihned po vyřešení efektu zrady. V případě tohoto dobrodružství je možné volnou objective kartu získat pro nějakého hrdinu tím, že si jeho majitel zvýší své ohrožení o 2. Karta má potom na daného hrdinu nějaký negativní efekt, ale je nutné mít tyto karty, abyste mohli postoupit dál (1 kartu do druhé části dobrodružství, všechny 3 karty do poslední části).

Silně limitující je nemožnost zahrávat spojence z ruky libovolně podle svých možností v první a druhé části scénáře. I zde ale existuje možnost, jak toto omezení obcházet, a to například prostřednictvím karet Zákeřný útok (Sneak attach)  nebo Stát a bojovat (Stand and Fight), kdy se nejedná o pojem zahrání karty (play a card), ale o vyložení karty do hry (put into play), což jsou z hlediska pravidel dvě odlišné věci. V pozdějších expanzích (cyklus Ringmaker) se objevují elfové, kteří se často vracejí do ruky nebo jsou dáváni z ruky do hry, což by mělo proti tomuto scénáři rovněž fungovat. Osobně jsem je ještě v ruce neměl, ale kdoví, možná se jedná konečně o možnost poprat se s tímto scénářem i v sólo hře.

 

Karty z balíčku střetnutí

Osobně mi tento scénář přijde odlišný od většiny ostatních tím, že jeho složitost není dána až tak jednotlivými kartami, ale jeho celkovým pojetím, jak bylo popsáno výše. Samotní nepřátelé nejsou až tak děsiví, lokace nemají krajně nepříjemné efekty a ani karty zrad nejsou leckdy tak ultimátní, jak bývá u jiných scénářů o složitosti 7 obvyklé.

Jedním ze základních pilířů celého příběhu jsou tři objective karty – cíle.

lotr objektive

 Jednak ke konci hry vytvářejí velký tlak na hráče, pokud není k dispozici dlouhodobé řešení jejich problému, a jednak se právě tyto odpovědi musí do balíčku zabudovat. Cílové (Objective) karty ignorovat nejde, protože samy o sobě pak vcelku rychle ukončí hru. Mají tři různé efekty na hrdinu. Klíč stínu (Shadow key) přiděluje svému hrdinovi na konci kola jedno zranění, Pochodeň v kobkách (Dungeon Torch) zvyšuje každé kolo ohrožení o 2 a Gandalfova mapa (Gandalf´s Map) zakazuje dotyčnému hrdinovi útočit i bránit. Většinou bývá nejvýhodnější ujmout se jako první mapy, protože umístěná na nějakém průzkumníkovi, se kterým stejně nebojujete, neovlivňuje hru nijak zásadním způsobem. Jinak není třeba se do získání karet nijak zvlášť hrnout, stačí je shrábnout těsně předtím, než máte postoupit do příslušné části scénáře. Karty vhodné k eliminaci jejich nepříjemných efektů jsou vcelku zřejmé. Zranění z karty Klíč stínu (Shadow key) může každé kolo léčit Dcera Nimrodel (Daughter of Nimrondel) nebo Sebezáchova (Self preserveration), snižování ohrožení je dostupné přes kartu Uvítání Galadhrim (Galadhrim´s Greetings), pokud se použije její silnější efekt na snížení ohrožení jednoho hráče (nezapomeňte, že i samotné ujmutí se objective karet stojí také zvýšení ohrožení) nebo samozřejmě skrze vše řešícího Gandalfa. Při hře dvou hráčů není problém mít přístup ke všem těmto sférám a kartám i dostatku žetonů pro zaplacení jejich poměrně drahých efektů.

Dalším zásadním zjevem balíčku střetnutí je Nazgûl of Dol Guldur.

LOTR_LCG_CORE_Cards_final_CZ187

Na poměry základní sady se jedná o velmi silného nepřítele, který nastupuje do hry v okamžiku, kdy so družina odhodlá vysvobodit svého druha z žaláře. Kromě samotných statistik je nepříjemný i jeho Povinný efekt (Forced effect), kdy pokud je při jeho útoku vyhodnocen efekt stínu, musí bránící hráč zahodit jeden charakter (tedy i hrdinu). Při omezení na vynášení spojenců není třeba připomínat, že charaktery jsou v druhé části poměrně nedostatkovým zbožím. Z hlediska pravidel je ale třeba upozornit na to, že pokud je tento efekt stínu zrušen, například kartou Ukvapený úder (Hasty stroke) nebo Hořící větev (Burning brand), povinný efekt se nespustí. Nazgûl zároveň dostal errata, že ne něj nesmí být dány žádné attachmenty (doplňky), takže se nedá dočasně eliminovat kartou Lesní léčka (Forest snare). Je potřeba se ho zbavit co nejrychleji (funguje například nadupaný Gimli nebo Gandalf, ať už s kartou Zákeřný útok (Sneak attach) nebo bez ní), jinak jeho útoky s trochou smůly na efekty stíny nadělají opravdu velkou paseku.

Dalším nepřítelem, který stojí za zmínku je Žalářník z kobek (Dungeon Jailor).

LOTR_LCG_CORE_Cards_final_CZ186

Ohrožení ani útok nejsou nijak závratné, byť obrana a počet životů už vzbuzuje lehce větší respekt. Klíčový pro průběh hry může být ale opět jeho Povinný efekt (Forced effect). V případě, že je v oblasti odhalení a hráči nebyli v tom kole úspěšní na průzkumu, je jedna z volných objective karet zamíchána zpět do balíčku střetnutí. A pak už záleží jen na štěstí či smůle, kdy se dotyčná karta, kterou nutně potřebujete ke splnění úkolu, vrátí do hry. Pokud zůstane uhnízděná na dně balíčku nebo dokonce odejde na odhazovací balíček jako karta stínu, může být tento jeden neúspěch na průzkumu klíčový.

Kromě všech těchto nechutností si neodpustím návrat k úvodní myšlence, a to, že samotné karty tohoto scénáře až tak strašidelné nejsou. Jako ilustraci si vezměme třeba tuto kartu:

 LOTR_LCG_CORE_Cards_final_CZ191

 Její efekt navýší ohrožení v oblasti odhalení o číslo shodné s počtem hráčů (tedy ve většině případů o 1 či 2). Jako kdyby přišel nepřítel s tímto ohrožením, ale žádná potřeba se s ním střetnout, bránit se, prozkoumat, jen dočasná drobná nevýhoda.

Při hraní scénáře je teda potřeba hlavně zachytit začátek, mít řešení na efekty objective karet tedy cíle a způsob, jak se rychle zbavit Nazgûla.

 

Osobní hodnocení

Zde budu trošku schizofrenní. Jedná se o výborný scénář, pokud máte parťáka, se kterým se můžete do hraní pustit. Jeho náročnost klade hodně velký tlak na správné rozhodování se během hry a načasování svých akcí a osobně si mi hodně líbí fakt, že náhoda při losování zajatého hrdiny vede k velké různorodosti stylu hraní podle toho, o kterého hrdinu zrovna přicházíte. Na druhou stranu je obrovská škoda, že jeden ze tří scénářů v základní sadě sloužící k osahání si hry je i se všemi kartami prvního cyklu v podstatě nehratelný v jednom hráči. I tak ale doporučuji, pokud hru hrajete sólo, zkuste tento scénář, třeba tak, že si postavíte dva balíčky a budete pilotovat oba dva. Je to sice hodně nepraktické, ale myslím, že zrovna tenhle scénář za podobné nepohodlí rozhodně stojí.

Recenzi ke CORE – Q3 pro vás sepsal Libor

Hodnocení tohoto dobrodružství – 80%

 lotr-lcg-threatdial

Jak se vám líbí článek autora?

Sdílej kartu s přáteli !

    5 thoughts on “ZS3 Útěk z Dol Guldur”

    1. Zdolán i Dol Guldur na první pokus. Dlouhá však hra přesně 2 hodiny, přežil jen Glorfindel a to mu šli skřeti a náčelník po krku. Jak to že Nazghul nemá vítězné body?Fakt drsné a vlásku 1 život a 1 ohrožení k 50, nakonec úžasné skóre 226 :-))))

      1. Myslím, že sa to dá. Veľa záleží od úvodného setupu, teda aké karty budú strážiť karty cieľov. Je to však stále pekná výzva. 🙂

    2. Už jsem jej zdolal několikrát, i když je pravda že s odřenýma ušima. Je to těžký scénář, tak je třeba se na něj pořádně připravit anebo si jej trochu zjednodušit a prostě nebrat v potaz ty “divné” povinné efekty na kartách cílů

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.